Hver anden butik bryder regler for salg af medicin
Detailhandlen må sælge visse typer håndkøbsmedicin som hovedpinetabletter, næsespray og nikotintyggegummi. Men der er en række regler, som de skal overholde, og det har halvdelen af butikkerne problemer med.
Lægemiddelstyrelsen tager hvert år ud på inspektioner for at sikre, at alle regler bliver overholdt. I 2018 var styrelsen på besøg i 759 kiosker, Matas-butikker og supermarkeder, der har tilladelse til at sælge medicin, og ved 51 pct. af besøgene fandt kontrollørerne afvigelser.
Det største problem er temperaturen. Noget medicin skal opbevares på køl, men ved hver femte besøg var der problemer med opbevaringen, viser Lægemiddelstyrelsen opgørelsen.
Ved 13 pct. af besøgene fandt styrelsen medicin, hvor udløbsdatoen var overskredet.
Sammenligner man 2018 med 2017 er butikkerne blevet bedre til at sikre opbevaring ved rette temperatur. Der er sket et fald på 10 procentpoint i mængden af butikker, der har problemer på dette område. Til gengæld fandt styrelsen lidt flere butikker, hvor medicinen var for gammel.
Overordnet set var årets resultat bedre i 2017 end i 2018. I 2017 var der kun afvigelser i 42 pct. af butikkerne.
Hvis der observeres særligt alvorlige eller gentagne overtrædelser af reglerne, melder Lægemiddelstyrelsen efter inspektionen butikken til politiet med indstilling om en bøde.
Se inspektionsrapporterne, og hvem der er bedst og dårligst til at overholde reglerne her
Kender reglerne
For at få lov at sælge håndkøbsmedicin, skal butiksejeren og de ansatte, der håndterer medicinen gennemgå et e-læringsprogram, og styrelsens kontrollanter tjekker ved et besøg, at de ansatte har den nødvendige viden.
Og inspektionerne tyder på, at det ikke er den rette viden, der mangler. Således var det kun ved 13 pct. af inspektionerne, at kontrollanten gav en anmærkning om manglende for manglende viden. I 2017 var det knap 20 pct., der ikke havde styr på reglerne.
Coop sælger håndkøbsmedicin i sine kæder, og ifølge DR4 Københavns gennemgang af alle inspektioner, er der problemer i 53 pct. af Coops butikker.
Malene Teller Blume er kvalitetschef i Coop og siger, at Coop har gjort flere ting for at sikre, at reglerne bliver overholdt.
- Vi har blandt andet opprioriteret det i ledelsen, og vi har udpeget en ansvarlig i hver eneste butik. Dén indsats har båret frugt, kan vi se fra 2017 til 2018. Men vi er ikke i mål, og vi er ikke tilfredse, siger hun til P4 København.
Ifølge P4's opgørelse ligger Matas, Salling Group og Rema 1000 bedst, når det kommer til at overholde reglerne.