Hvem har ansvaret for to års manglende tal på salg af medicin?
Sundhedsmyndighederne skal holde øje med salget af medicin, uanset om det sker fra apoteket, på nettet eller fra en kiosk eller et supermarked.
Derfor skal alle medicinforhandlere hver måned indberette, hvor meget medicin de har solgt. Det står i bekendtgørelsen om forhandling af håndkøbslægemidler uden for apotek.
Her fremgår det også, hvordan butikkerne skal agere som forhandlere af medicin.
Tilsyn og sanktioner er Lægemiddelstyrelsens ansvar. Styrelsen kan uddele bøder eller som yderste konsekvens fratage en forhandler retten til at sælge medicin.
Sundhedsdatastyrelsen står for opsamling af data, der kvalitetstjekker tallene, inden de lægges ind i Lægemiddelstatistikregistret.
Hvem der har ansvaret for at sikre, at butikkerne indberetter tal korrekt og til tiden er til gengæld uvist, og lige nu mangler tallene for de seneste to år i statistikken.
Mangler tal fra butikker
Medicinforhandlere skal indberette salget hver måned, så man skulle tro, at det nu var muligt at trække 2016 og 2017-tal for salget både på apotek og i andre butikker. Men det er det ikke.
Den seneste tid har der på Lægemiddelstatistikregistret website stået, at ”håndkøbslægemidler, der må sælges i butikker, er ikke medtaget”.
Og på medstat.dk, hvor de samlede tal for apoteker og detailhandel normalt bliver udgivet en gang årligt – blandt andet til brug for pressen – står, at ”dette er en foreløbig opdatering, da håndkøbslægemidler tilladt til salg udenfor apoteker endnu ikke er fuldt indberettet. Der er derfor manglende beregning af tal for 2016 visse steder”.
Tallene for 2017 er der heller ikke.
Det er altså butikkerne – eller i hvert fald nogle af dem – der ikke har indberettet korrekt, og derfor bærer ansvaret for, at Lægemiddelstatistikregistret ikke er opdateret siden 2015?
Men så er der vel en række butikker, der har fået frataget retten til at sælge medicin eller i det mindste har fået en bøde?
Nej, det tyder intet på.
Hvem skal sanktionere
Noget tyder nemlig på, at opgaven med at tjekke og sanktionere butikker, der ikke indberetter korrekt, er endt mellem de to styrelser.
Lægemiddelstyrelsen, der har tilsynspligten, skal ikke tjekke, om butikkerne indberetter deres salg korrekt, lyder det fra styrelsen selv.
Styrelsen har nemlig ikke hjemmel at reagere på manglende indberetninger, skriver en sektionsleder i Lægemiddelstyrelsen i en mailkorrespondance mellem de to styrelser, som Dansk Handelsblad har fået aktindsigt i.
Og Sundhedsdatastyrelsen, der giver butikkerne ansvaret for den manglende statistik, mangler overblik over, hvor mange og hvilke butikker der ikke har indberettet deres salg korrekt.
Styrelsen har nemlig en pukkel af indberetninger fra butikkerne fra både 2016 og 2017, der ikke er færdigbehandlet.
Måske kommer der snart tal
I et svar til Dansk Handelsblad begrunder Sundhedsdatastyrelsen puklen med, at ”det er et ressourcekrævende arbejde at kontrollere, at alle indberetningspligtige detailforhandlere har indberettet”.
Der kan blandt andet være problemer med de rette varenumre på de adskillige hundrede præparater, som butikkerne må sælge, ligesom et ejerskifte kan skabe problemer, hvis det ikke er indberettet korrekt.
Det fremgår ligeledes af et referat fra et møde mellem Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen, som Dansk Handelsblad har fået aktindsigt i, at Sundhedsdatastyrelsen ”ser udfordringer med at få indberetningerne ind fra detailhandlen”.
Især udfordring med forhandlere, der selv indtaster
Der er i alt 3500 indberetningspligtige forhandlere, hvoraf de 2200 er kædebutikker, der indberetter samlet via deres kædekontor. Den største udfordring for styrelsen er at tjekke de 1300 forhandlere, der indberetter hver for sig.
Mens styrelsen ”for nylig” har afsluttet en gennemgang af kædekontorernes indberetninger for de seneste to kalenderår, mangler gennemgangen af tal fra de 1300 forhandlere – og dermed mangler det totale salg.
Nu overvejer Sundhedsdatastyrelsen, om tallene fra kædekontorerne skal lægges ind i Lægemiddelstatistikregistret for at give et foreløbigt billede af salget de seneste år, og samtidig planlægger de to styrelser at holde et møde – blandt andet for at sikre statistikken og baggrunden for den.
Meget svært at få svar fra Sundhedsministeriets styrelser
Dansk Handelsblad (DH) har siden 2001 fulgt salget af smertestillende medicin, nikotintyggegummi og næsespray i dagligvarehandlen og sammenlignet tallene med udviklingen på apoteket.
Som kilde har senest været brugt medstat.dk. I mere end et år har der dog på medstat.dk stået:
”Dette er en foreløbig opdatering, da håndkøbslægemidler tilladt til salg udenfor apoteker endnu ikke er fuldt indberettet. Der er derfor manglende beregning af tal for 2016 visse steder”.
Da det ikke lykkedes at få en forklaring på de manglende tal fra hverken Sundhedsdatastyrelsen, der indsamler data – eller fra Lægemiddelstyrelsen, der er tilsynsmyndighed – anmodede DH om aktindsigt i de manglende indberetninger og eventuelle rykkere eller sanktioner.
Det skete den 4. juli.
13. august var der fortsat ingen svar på spørgsmål fra de to styrelser – ligesom anmodning om aktindsigt endnu ikke havde givet resultat. Begrundelsen for forsinkelsen er ferie.
Fristen for aktindsigt er som udgangspunkt er 7 arbejdsdage – og ifølge Ombudsmanden er ferie ingen undskyldning for ikke at overholde fristen.
Akterne kommer til DH den 14. august, seks uger – eller 35 dage – efter anmodningen og meget tæt på avisens deadline. Det er derfor ikke lykkedes for avisen at få svar på opfølgende spørgsmål, ligesom alt materialet endnu ikke er gennemgået.