Forslag om klimamærke afvises

9. okt 2018 -
This describes the image
Forslaget om at putte et klimamærke på fødevarer mødes med skepsis fra både dagligvarebranchen og flere interesseorganisationer. Arkivfoto: Henrik Denman

I dag præsenterer klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) sammen med fem andre ministre en række forslag i det såkaldte luft- og klimaudspil.

Et af de mere omdiskuterede forslag er et klimamærke på fødevarer, så forbrugere kan se, hvor meget æblerne og de røde bøffer belaster klimaet.

Men allerede inden forslaget officielt bliver fremlagt, har det mødt kritik og modstand fra flere sider.

- Vi mener ikke, at PEF (klimamærkning kaldet Product Environmental Footprint, som EU har foreslået, red.) er brugbart direkte på forbrugerprodukter, fordi ordningen er vanskelig at forstå og bruge. PEF er en mærkning, som ikke giver forbrugerne en enkelt anvisning på produkterne, har Thomas Roland, CSR-chef i Coop, tidligere skrevet i et fælles debatindlæg med Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Erhverv på Altinget.

Coop understreger sammen med de to interesseorganisationer, at der kan være modstridende hensyn - f.eks. til biodiversitet, klima og vandforbrug - som kan gøre det svært at skabe et retvisende billede af varens klimabelastning.

Risiko for misvisende mærkat

Selv om Landbrug & Fødevarer generelt ser positivt på et klimamærke, fordi det vil fremhæve danske varer som i den bedre ende af skalaen. Men direktør Morten Høyer advarer alligevel mod flere udfordringer ved et klimamærke.

- Det kan være nødvendigt at holde klimaeffekten op imod hvad næringsindholdet er i produktet. Det kan jo være, at en flaske sodavand har en meget lav klimabelastning, men det er jo ikke et produkt, man kan leve af, siger han i en pressemeddelelse.

- Målet for os er at udvikle et retvisende mærke. Vi er nødt til at få det hele med så eksempelvis plantefarsen også har oplysninger om klimaaftrykket fra den soya, der produceres i Sydamerika. Alt det er svært at gøre op, og derfor står vi med værdige udfordringer, før vi kan sige, at vi har den helt rigtige løsning for et klimamærke, siger Morten Høyer.

Minister ønsker samarbejde med branchen

Klimaminister Lars Christian Lilleholt erkender, at der er udfordringer forbundet med at udvikle et klimamærke.

Derfor inviterer han både dagligvarerkæder, kødproducenter og andre i fødevarebranchen til en dialog om, hvordan sådan et mærke kan udformes.

- Jeg vil gå i dialog med de store detailhandelskæder, slagterier og andre fødevareproducenter for at få en dialog om, hvordan vi får det her indrettet på en måde, så klimamærket kommer til at fungere, siger ministeren til Ritzau.

Opdateret 10. nov 2020