Forhandlinger om de afgørende afgifter
Efter regeringens stort anlagte præsentation af skatte- og erhvervspakker samt forslag til Finansloven for 2018 er tiden nu kommet til forhandlinger bag de lukkede døre i Finansministeriet.
Et af temaerne på dagsordenen er lavere punktafgifter. Og selv om regeringen har spillet ud med et forslag om, at afgiften på nødder afskaffes fra 2018, er regeringen ikke i nærheden af et udspil, der tager fat i det afgørende problem.
Sagen er nemlig den, at det store problem for dansk dagligvarehandel, dels er den omfattende grænsehandel, og dels en hastigt voksende illegal handel med bl.a. slik, chokolade, øl og spiritus.
For handlen og især leverandørerne er det absolut fint at få fjernet afgiften på nøder, der er de måske mest kringlede afgifter, der findes herhjemme, men det ændrer imidlertid ikke ved problemerne med grænsehandel og øget illegal handel.
Det er trods alt de færreste, der spænder anhængeren på bilen at få shoppe nødder i grænsebutikker, og det er endnu de færreste grossister, der ser noget større forretningspotentiale i at handle nødder illegalt.
To udfordringer
Tilbage står så de to store udfordringer for de vigtigste parter i forhandlingerne om den kommende Finanslov – regeringen og Dansk Folkeparti.
Forhandlingerne vil samle sig om to emner. Dels skal man finde ud af, om man vil aflyse den planlagte stigning i punktafgifterne fra 2018 på 5,5 pct. Dels skal man finde ud af, om man desuden vil sænke nogle af de meget høje punktafgifter, der skaber grundlaget for grænsehandel og illegal handel herhjemme.
Indsatsen imod indekseringen af slikafgiften er et fælles ønske hos bl.a. Dansk Industri, DSK, Dansk Erhverv, NNF og HK/Handel.
De danske punktafgifter er steget konstant gennem mange år. Chokoladeafgiften er steget med 73 pct. siden 2009. Vinafgiften er steget med 89 pct. siden 2010. Trods reduktionen på 15 pct. i 2013 er ølafgiften fortsat ca. 10 pct. højere end i 2009.
Den organiserede kriminalitet trives også fint med de høje afgifter. Der er ganske enkelt et stort marked for at købe billig slik i Danmark, og det viser de adskillige spektakulære beslaglæggelser, som Skat har foretaget.
Seneste eksempel er fra Randers, hvor Skat og Fødevarestyrelsen i juni tømte en slikbutik for uregistreret slik: 187 flyttekasser med 2,2 ton vingummi, lakrids og chokolade.
Find pengene
Derfor er de høje afgifter i den danske dagligvarebranches optik er kæmpe problem, som Folketinget har nøglen til at løse.
Det er den nøgle, regeringen og Dansk Folkeparti (DF) skal finde i de kommende forhandlinger.
Tager vi DF først, har partiets erhvervspolitiske ordfører, Hans Kristian Skibby, slået partiets holdning til den planlagte forhøjelse af afgifterne i 2018 klar: Den bør sløjfes.
Regeringen har til gengæld ikke meldt noget som helst ud bortset fra økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA), der for nylig sagde:
- Vi går bl.a. til kamp mod besværlige afgifter.
Det hele handler om at finde pengene. Tænketanken Cepos vurderer, at det vil koste 237 mio. kr. at droppe de planlagte afgiftsstigninger i 2018.
Til sammenligning kan nævnes, at regeringen har foreslået at afsætte en pulje på 115 mio. kr. i 2018 stigende til 125 mio. kr. varigt til sanering af afgifter, som er særligt administrativt krævende.
Der er således lagt op til en krævende omgang armlægning ved forhandlingsbordet i Finansministeriet, hvis dagligvarebranchen skal kunne se frem til, at Folketinget for alvor tager fat i den store grænsehandel og stigende illegale handel.