Fødevarestyrelsens forventede kontrolmæssige fokus i 2020
I tillæg til den ordinære fødevarekontrol har Fødevarestyrelsen (”FVST”) planlagt over 17 kontrolkampagner i 2020. Med kampagnerne vil FVST sætte fokus på særlige områder med behov for dybdegående kontrol.
Få her et hurtigt overblik over nogle af kontrolkampagnerne, der kan få betydning for dagligvarebranchen.
Opson IX
Fødevarerejseholdet deltager igen i år i Operation Opson. Opson er en international aktion med fokus på international fødevaresvindel koordineret af Interpol og Europol. Før har Opson f.eks. undersøgt juice, kaffe og ekstra jomfru olivenolie med henblik på at kvalitetsteste produkterne. Opson IX løber i perioden januar til april 2020.
Allergenmærkning, ernæringsog sundhedsanprisninger og berigede fødevarer FVST gennemførte i 2017 en kampagne for at oplyse og vejlede om allergene ingredienser i ikke-færdigpakkede fødevarer. Nu, tre år senere, følger FVST op med en ny kontrolkampagne. Allergenmærkningskampagnen løber i perioden februar til august 2020. FVST vil desuden i år - ligesom i 2018 - fokusere på måltidserstatninger, samt på drikke- og fødevarer, der beregnes til indtagelse i forbindelse med sportsudøvelse. Kampagnens formål er at sikre korrekt anvendelse af de ernærings- og sundhedsanprisninger, der bruges om produkterne, og at vejlede virksomhederne om reglerne. I tråd med anprisningerne kommer FVST også til at fokusere på fødevarer, hvor der er tilsat vitaminer, mineraler eller andre stoffer, som f.eks. koffein. Kampagnen skal undersøge, om mængderne af de tilsatte næringsstoffer lever op til de sundhedsmæssige krav, og om mængderne stemmer overens med det, som virksomhederne har oplyst i deres markedsføring af produkterne. Desuden om produkterne er korrekt notificeret. Kampagnerne om berigede fødevarer og anprisninger løber i perioden oktober til december 2020.
Hygiejne, kemi og mikrobiologi
FVST vil udføre kontrol, indsamle viden og oplysninger om fødevarebåren virus. Desuden vil FVST undersøge, hvor godt kendskabet til vira er, så styrelsen kan målrette informationsmateriale og derved øge viden og fokus blandt fødevarevirksomheder. Kampagnen om fødevarebårne vira løber i perioden februar til juli 2020. I 2020 vil FVST kontrollere virksomhedernes overholdelse af de mikrobiologiske kriterier for hakket kød. Desuden vil der være fokus på virksomhedernes procedurer for egenkontrol i produktionen, samt hvordan de følger op på resultaterne af deres egenkontrolprøver. Kampagnen løber i perioden august til november 2020. FVSTs fokus på kemi stopper ikke her. I 2017 udførte FVST en pesticidkontrolkampagne. Kontrollen viste, at 9 pct. af de undersøgte prøver havde en signifikant overskridelse af EU’s grænseværdier for pesticidrester i fødevarer. Der vil nu være fokus på, om virksomhederne har tilstrækkelige risikoanalyser og egenkontrolprogrammer på plads. FVST vil derved sikre, at virksomhederne har en tilstrækkelig forståelse for korrekt håndtering af risikofaktorer for pesticidrester. Kampagnen om pesticidrester løber i perioden september til november 2020.
Fødevarekontaktmaterialer
Forkert brug af fødevarekontaktmaterialer i fødevarevirksomheder kan medføre afsmitning af uønskede kemiske stoffer til mad og drikke. FVST vil i 2020 føre kontrol i engros- og detailledet for at sikre, at reglerne efterleves for så vidt angår brugen af kontaktmaterialer. FVST vil desuden gøre en indsats for at yde vejledning om korrekt anvendelse af fødevarekontaktmaterialer og derved mindske risikoen for, at uønsket kemi finder vej til fødevarer. Kampagnen løber i perioden august til november 2020.
Ovenfor har jeg fremhævet de emner, som FVST særligt vil have fokus på i 2020. Det er naturligvis ikke alle fødevarevirksomheder, der vil blive berørt af kampagnerne. Ud over de ovenfor nævnte kampagner, vil FVST iværksætte en række andre kontrolkampagner, der formentlig er mindre relevante for dagligvarebranchen. Jeg vil dog anbefale, at man følger med i FVST’s kontrolmæssige arbejde. Hvis I som dagligvarebutik ikke er direkte berørt, kan jeres leverandører være det.