Erhvervsminister overvejer ja tak til reklamer-ordning

19. feb 2020 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Mens dagligvarekæderne skærer ned på mængden af tilbudsavissider, og Coop foreslår et generelt forbud mod trykte tilbudsaviser, er erhvervsminister Simon Kollerup (S) gået i gang med at undersøge i EU, om Danmark må udskifte nej tak-ordningen med en ja tak-ordning.

Det har fået blandt andre Dansk Erhverv, der repræsenterer en lang af række af de kæder, der udsender tilbudsaviserne, op af stolen:

- En ja tak-ordning vil diskriminere mindre og nye aktører i detailhandlen, da forbrugerne hovedsagelig vil sige ja tak til tilbudsaviser fra kæder, de kender. Derudover vil det presse de mindre butikker i bykernerne yderligere, lyder det fra markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.

Organisationen har holdt møde med en lang række detailkæder om konsekvenserne af en ændring.

- Dagligvarekæderne var også repræsenterede og udtrykte dyb bekymring. Hvis man fra politisk hold fjerner tilbudsavisen, skubber man tilbuddene over på andre trykte medier eller online til eksempelvis Google og Facebook, der i forvejen har 80 pct. af annoncemarkedet. Derudover har de digitale medier jo også en miljøeffekt, siger Lone Rasmussen.

Hun understreger, at Danmark langt fra er det land i EU, hvor der bliver udsendt flest tilbudsaviser.

- Holland og Østrig ligger i top ud af 15 lande, mens Danmark ligger i midten, siger hun.

Advokatfirma afviser muligheden

Allerede i 2012 undersøgte daværende erhvervsminister Ole Sohn (S), om EU ville tillade, at Danmark udskiftede nej-tak til reklamer-ordningen med en ja-tak-ordning. Svaret var den gang et nej. Nu går endnu en socialdemokratisk erhvervsminister til EU for at få dispensation til at ændre den danske ordning. Det fremgår af et svar til klimaordfører for Enhedslisten, Mai Villadsen, der fremhæver EU’s miljøgaranti som begrundelse for, at Danmark skulle kunne få et ja.

”Udviklingen siden 2012 har imidlertid gjort, at Erhvervsministeriet mener, at det er værd at undersøge, om miljøhensynet nu kan tillægges en anden og tungere vægt, end tilfældet har været tidligere”, lyder det i ministerens svar til Mai Villadsen.

Advokatfirmaet Bech Bruun har for FK Distribution, der står for omdeling af de trykte tilbudsaviser, undersøgt, om miljøgarantien kan benyttes i dette tilfælde.

Konklusionen er et nej, da det blandt andet vil kræve et nyt videnskabeligt belæg, og at der er tale om et specifikt problem for Danmark.

”Et forbud mod trykte reklamer (tilbudsaviser) – hvilket er den konkrete konsekvens af at indføre en Ja tak-ordning – udfordres af flere juridiske regler og principper og vurderes i hvert fald at stride mod EU-retten,” konkluderes det blandt andet i rapporten.

Opdateret 10. nov 2020