Eksperter uenige om væksten på nettet

29. jan 2016 -
This describes the image
Eksperterne er uenige om, hvorvidt danskerne vil trække over på nettet med deres dagligvareindkøb, eller om de vil foretrække at lade sig inspirere af supermarkedets prøvesmagninger. Foto: Christoffer Regild
Skrevet af: Henrik Denman

I en spørgeundersøgelse, gennemført af DSK, deler branchefolk og detailhandelseksperter sig i spørgsmålet om fremtidens nethandel.

 

I dag udgør e-handlen med dagligvarer omkring to pct. af dagligvarehandlen i Danmark. Selv om nethandlen med dagligvarer herhjemme stadig kun vokser langsomt, vil en stigende andel af danskernes indkøb af dagligvarer rykke fra de fysiske butikker til netbutikker. Det er alle enige om. Derimod er der langt større uenighed om, hvor meget e-handlen med dagligvarer vil øges.

Spørger man branchefolk og detailhandelseksperter, der er vild uenighed om den vækst, e-handlen i Danmark med dagligvarer vil opleve. Nogle eksperter forventer, at e-handlen med dagligvarer vil øges til mellem fem og10 pct. frem til 2025, mens andre ser anderledes optimistisk på udviklingen og gætter på, at mere end halvdelen af dagligvaresalget om 10 år vil foregå på nettet.

Det viser en spørgeundersøgelse, De Samvirkende Købmænd (DSK), har gennemført blandt 17 brancheeksperter. Undersøgelsen offentliggøres i et temahæfte, "Sandheden om e-handlen" i Dansk Handelsblad i denne uge.

Samtidig opfordrer DSK købmændene til at være vakse ved havelågen og sikre sig, at de ikke sover i timen, når nethandlen for alvor udvikler sig:

– Jeg ønsker med dette tema at sende et klart signal til købmændene og måske ikke mindst til deres bagland om, at man skal tage konkurrencen fra e-handlen alvorligt, og at det ikke kan ske for tidligt. År tilbage sov man jo lidt, for ikke at sige meget, i timen, da discountbutikkerne og hypermarkederne kom til Danmark. Det må ikke ske igen, siger han.

Spår stor vækst

Blandt de branchefolk og eksperter, der forventer en gylden fremtid for nethandel med dagligvarer, er markedschef Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv, der spår, at nethandlen vil udgør 33 pct. i 2025, og Kirsten Jensen, adm. direktør i Firstmove, som spår, at nethandlens andel vil nå helt op på 80-90 pct. Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel, vurderer, at op mod 70 pct. af dagligvarehandlen i 2025 vil foregå på nettet. Også direktør i Dagligvareleverandørerne (DLF), Niels Jensen, gætter på vækst og skønner, at nethandel vil nå 20 pct. i 2025.

Per Nyborg, adm. direktør i Institut for Center-Planlægning, forudser en vækst på op mod 10 pct., og det samme niveau lægger formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, sig på.

Væksten bliver lav

Andre forudser betydeligt lavere vækst. Detailhandelskonsulent Flemming Birch, partner i Birch + Birch, er blandt dem, der forudser en lav vækst på nettet. Han skønner, at netsalget vil være på 5 pct. i 2025. Han siger i undersøgelsen:

– Hvis en stor udenlandsk aktør som Amazon Fresh kommer på banen, tvinges alle med, og så vil den være højere.

Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet PlusCon tror også på en lille vækst og siger:

– Under fem pct. med mindre Coop og Dansk Supermarked finder en økonomisk acceptabel forretningsmodel inden da, hvad de næppe gør.

Kom med på vognen

Underdirektør Jytte Tandrup, DSK, skriver i en analyse af årsager til, at e-handel boomer i udlandet: "Den fintmaskede, danske butiksstruktur med decentral dagligvareforsyning skal vi holde fast i, men derfor kan vi sagtens tage nogle af de gode tendenser til os, som vi kan se i udlandet." Hun påpeger, at internethandlen er kommet for at blive, så det er bare om at komme med på vognen.

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020