DSK: Butikker vil blive ramt af endnu mere vejarbejde
De Samvirkende Købmænd forudser, at dagligvarebutikker landet over vil opleve et stigende antal tilfælde med kommunalt vejarbejde, der vil betyde store gener for butikkerne.
Som alt andet skal kommunernes veje holdes ved lige og repareres, men hertil kommer, at kommunerne bl.a. skal klimasikre kloak- og vandrør.
Samtidig har kommunerne fået øget råderum til at gennemføre anlægsarbejder bl.a. langs vejene for at afbøde nogle af de konsekvenser for beskæftigelsen, som coronakrisen har medført.
Adm. direktør i DSK, John Wagner, frygter derfor, at dagligvarebutikker ligesom andre butikker oftere vil blive plaget af generne fra vejarbejde.
Det mærker butikkerne både på faldende kundetilstrømning og mistet omsætning.
– Vi synes, at det er urimeligt, at selvstændig forretningsdrivende kan risikere at få ødelagt deres livsværk som følge af beslutninger om vejvedligeholdelse. Specielt i situationer, hvor der bliver tale om meget langstrakte forløb, siger han.
Om generne fra fremtidige vejarbejder siger han:
– Jeg frygter desværre, at problemet vil stige i takt med, at en lang række kommuner skal lave foranstaltninger af hensyn til klimaet. Kommunerne får desuden tilført flere midler til den slags anlægsarbejder oven på coronakrisen af hensyn til beskæftigelse. Det er på mange måder godt, men vi kan samtidig forvente, at problemer, som vi ofte har mødt og møder hvert eneste år, vil vi se stadig oftere med ganske omfattende arbejder, som kan minimere kundestrømmen til en butik over en lang periode.
Erstatning
Ifølge John Wagner er der tre muligheder for at afbøde de gener, som butikkerne udsættes for ved vejarbejde:
– Man kan kompensere butikkerne med en erstatning, som tilfældet er ved ekspropriationssager. Det betyder, at man lovgivningsmæssigt skal pålægge kommunerne, at de som led i generende anlægsarbejder skal afsætte midler til i en eller anden udstrækning at kompensere den forretningsdrivende for tab af indtjening.
– Den anden mulighed er etablering af en form for “stormflodsforsikring”, hvor vi alle bidrager til at forsikre os alle. Og den tredje mulighed er, at de forsikringsselskaber, som har butikkerne som kunder, tilbyder en “vejskadeforsikring”, som de i dag tilbyder f.eks. en rotteforsikring, som dækker indtjeningstab ved besøg af skadedyr.
– Det er klart, at DSK politisk arbejder for en af de to første modeller, men det har desværre nok lang udsigt. Derfor vil jeg opfordre forsikringsselskaberne til at komme med tilbud om den tredje mulighed, siger John Wagner.
Information
I Coop siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at butikkerne især oplever en dårlig kommunikation fra flere kommuners side, når de skal lave større vejarbejder.
– Vi er ofte plaget af generne fra vejarbejde ved vores butikker. Vi oplever store fald i kundestrøm og omsætning, fordi adgangen til butikkerne bliver for besværlig, så kunderne vælger andre indkøbssteder. Coop har respekt for, at det er nødvendigt med den slags vejarbejde, men mange butikker oplever for ofte, at der er en meget dårlig kommunikation fra myndighederne side om forløbet.
– Vores ønske er, at vejarbejder gennemføres på kortest mulig tid, og at butikkerne får en grundig information om baggrunden for vejarbejde og ikke mindst, hvornår vejarbejdet forventes færdigt, siger Jens Juul Nielsen.