Dansk Retursystem rækker ud til kæderne

11. apr 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Fra 1. juli begynder de første juice- og saftemballager med pantmærke at dukke op i butikkerne.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann- Jensen (V) har ellers bekendtgjort, at udvidelsen af pantordningen først skal gælde fra 1. november – ”sådan så man har mulighed for at omstille sig til den nye virkelighed”, som ministeren tidligere har sagt til DR.

Omstillingen er altså ved at være klar, og hos Dansk Retursystem har man brugt den seneste tid på at lave en markedsføringskampagne til butikkerne.

- Det er en god lejlighed til at få budskabet ud i butikkerne, for det er også i deres interesse at få promoveret budskabet, at der kommer pant på juice og saft, siger Anne-Mette Bundgaard, marketingchef hos Dansk Retursystem.

Læs også: Pantstationer optimeres efter mobilt forbillede

Sommerkampagne

Den økonomiske del af det – hvor meget kæderne skal betale for at deltage i kampagnen – er endnu ikke aftalt, men Anne-Mette Bundgaard er i dialog med flere kæder om omfanget af markedsføring og behovet for kampagnemateriale.

Dansk Retursystem har designet hyldesvirpere og varedelere med beskeden om, at der også er pant på flasker og dåser med saft eller juice fra 1. juli. Desuden kan kæderne gøre reklame for det i tilbudsaviserne.

Selv om Dansk Retursystem allerede nu arbejder på de konkrete dele af kampagnen, kommer der til at gå nogen tid, før man vil se dem i butikkerne.

- Vi tager fat i kæderne nu, fordi der er en vis produktionstid. Lige nu er de ved at tage en beslutning, og derefter går produktionen i gang. Det er først omkring juni, vi forventer, det er ude i butikkerne, og forbrugerne formentlig begynder at forholde sig til det, siger Anne-Mette Bundgaard.

Læs også: Borgmester tager første spadestik til ny pantfabrik

Forbrugerrettede reklamefilm

Foruden den butiksrettede del af kampagnen for juice- og saftpant vil der også være tv- og YouTube-reklamer med budskabet, fortæller marketingchefen. Dansk Retursystems seneste reklamefilm, som havde Mathilde Passer i rollen som en art repræsentant for moder natur, gik viralt på de sociale medier.

Ifølge Anne- Mette Bundgaard vil man ikke gentage den model, men håber stadig, at forbrugerne vil tage kampagnen til sig.

Det forventes, at udvidelsen af pantsystemet vil betyde omkring 52 mio. flere emballager om året – en forøgelse af det cirkulære system på 4-5 pct. i forhold til de 1,2 mia. emballager, der blev indsamlet i pantsystemet i 2017.

Opdateret 10. nov 2020