Dansk Erhverv: Forbrugerombudsmandens afgørelse er er formynderisk

22. jan 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

 

Butikker må ikke indsamle data om kundens forbrug via et betalingskort – heller ikke selv om kunden giver sit samtykke.

Det meldte Forbrugerombudsmanden i dag ud, og det er en stramning af en afgørelsen fra 2014, da Forbrugerombudsmanden vurderede, at reglen kun gjaldt bankerne.

Den nye afgørelse er et stort tilbageskridt for muligheden for at udvikle nye intelligente betalingsløsninger, som kunder rent faktisk efterspørger, mener Dansk Erhverv, der vil tage sagen op politisk.

- Det er formynderisk, når man ikke engang som forbruger kan give sit samtykke til brug at data må bruges, siger Sofie Findling Andersen, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, Sofie Findling Andersen.

- Afgørelsen hindrer innovation på betalingsområdet, hvor udviklingen i øjeblikket går hurtigt. Det ville være ærgerligt at bremse den innovation på betalingsmarkedet, som vi har været glade for. Så risikerer vi, at udviklingen på det danske marked går i stå, siger Sofie Findling Andersen.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?