Clear Channel Danmark og AFA JCDecaux har aftalt ulovlige rabatter

19. dec 2018 -
This describes the image
De aftalte rabatter kan have skadet annoncører og mediebureauer, der køber reklameplads i outdoor-medier, siger Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet
Skrevet af: Søren Tougaard

Konkurrencerådet har afgjort, at de to outdoor-medieudbydere Clear Channel Danmark og AFA JCDecaux har indgået en ulovlig aftale og/eller samordnet deres praksis om fælles rabatsatser for salg af reklameplads i outdoor-medier.

Clear Channel og AFA JCDecaux har i 2010 aftalt fælles rabatsatser for medieprovision, sikkerhedsstillelse og informationsgodtgørelse, og disse satser har været anvendt i hvert fald frem til 21. april 2015.

I perioden 14. oktober 2009 til 31. december 2010 har virksomhederne desuden aftalt en fælles kontantrabat, oplyser Konkurrencerådet.

Meldt til SØIK

- At aftale rabatter er lige så skadeligt og ulovligt som at aftale priser. Aftaler om ens rabatter betyder, at aftaleparterne ikke konkurrerer om at give deres kunder de bedste rabatter. I sagen har den ulovlige adfærd stået på i mange år, og det kan have skadet mediebureauer og annoncører, der køber reklameplads i outdoor-medier, siger formanden for Konkurrencerådet, Christian Schultz, i en pressemeddelelse.

Samtidig har Konkurrencerådet besluttet at anmelde sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) med henblik på en strafferetlig forfølgelse.

Det vil dog først ske, efter en eventuel ankesag er afgjort.

Outdoor-medier omfatter f.eks. billboards og reklamestandere i bybilledet og ved busstoppesteder, supermarkeder, butikscentre, tog og lufthavne.

Salg af reklameplads i outdoor-medier i Danmark beløber sig årligt til omkring 405 mio. kr.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?