Butikker vil udnytte viden om kundernes dankort-køb

1. sep 2016 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Dansk detailhandel vil i fremtiden kunne samle oplysninger om kundens køb, når varerne bliver betalt med et betalingskort. Det kan blandt andet ske, når kortet er knyttet til et loyalitetskort. En registrering skal give butikken eller kæden mulighed for at sende kunden målrettede tilbud på baggrund af tidligere køb.

Det fremgår af et forslag fra regeringens rådgivende organ, Virksomhedsforum, hvor blandt andre Dansk Erhverv er repræsenteret.

Virksomhedsforum foreslår, ”At forbrugerne skal kunne give samtykke til, at deres loyalitetskort og betalingskort lægges sammen på ét kort”.

Forslaget kommer på baggrund af en afgørelse, om Forbrugerombudsmanden kom med i januar. Afgørelsen var en ændring fra tidligere praksis, da reglen om indsamling af data kun gjaldt bankerne, og forslaget skal eventuelt indarbejdes i betalingstjenesteloven, når denne skal revideres næste år.

Undersøger kort

I afgørelsen fra Forbrugerombudsmanden lød det, at når en kunde kører et Dankort med et tilknyttet loyalitetskort igennem kasseterminalen, skal kunden ved enhver handel kunne bruge sit betalingskort uden samtidig at få sit køb registreret.

Både Coop og Meny har kort, der kombinerer betalingskort med loyalitetskort, men begge virksomheder har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at deres kort ikke strider i mod de nye regler.

Forbrugerombudsmanden undersøger i øjeblikket, om der findes kombinationer af betalings- og loyalitetskort, der ikke lever op til kravet om adskillelse mellem kortene.

Virksomhedsforum mener, at der med Forbrugerombudsmandens nye fortolkning er ”sat en effektivt stopper for en udvikling, der går mod færre kort i pungen og en mindre tilfældighedspræget markedsføring. Den nye fortolkning skaber unødigt besvær for såvel virksomheder som forbrugere og er stærkt begrænsende for innovationen”.

Opdateret 10. nov 2020