Butikker ruster sig til grænseåbning
Erhvervsorganisationer og politikere overgår i øjeblikket hinanden med udmeldinger om pant på grænsehandelsdåser og nedsat moms.
Begge dele som gode værktøjer til at bevare handlen med blandt andet øl, sodavand og konfekture i Danmark, når grænsen og dermed grænsehandlen om få dage genåbner i Tyskland.
Sideløbende benytter dagligvarehandlen en helt anden taktik: Adskillige butikker sælger øl og sodavand til priser, der matcher grænsehandlens. ”Liiiiige til grænsen…” hedder det eksempelvis i en reklame fra en Spar-butik i Svendborg, der har solgt Pepsi og Faxe Kondi i rammer med 24 dåser for 65 kr. Normalprisen for en ramme er 85 kr. Og købmanden på Sydfyn er ikke den eneste.
Salg-og marketingdirektør Spar, Min Købmand og Let-Køb, Kim Scheuer Nielsen, bekræfter, at købmændene har haft flere tilbud på øl og ikke mindst sodavand i coronaperioden.
- Der har været en stigende efterspørgsel på disse produkter, og vores købmænd har været glade for at kunne møde kundernes behov. Købmændene kører med tilbuddene af to grunde: Dels vil vi selvfølgelig gerne tilbyde vores kunder nogle gode priser på de produkter, som kunderne køber mere af, dels sender det et signal til kunderne om, at de ikke behøver køre til grænsen for at handle – vores købmænd kan tilbyde det hele lokalt, siger Kim Scheuer Nielsen.
Øget med 15 pct.
Kort tid efter at grænsen blev lukket, kørte Meny i Horsens et dagtilbud med en endnu lavere pris: 59,95 for sodavand fra Royal Unibrew. Til sammenligning ligger Fleggaards tilbud på 59,99 kr. for samme ramme i denne uge således 4 ører over Meny-prisen. Tre rammer kan dog fås for 129,99 kr. Grundlovsdag og den efterfølgende weekend solgte Circle K halvanden liter Pepsi til en tier, to kroner lavere end den sædvanlige tilbudspris.
Ifølge Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsen i Norden, kan analysebureauet ikke via sin tracking se, at der er solgt mere sodavand på kampagne i detailhandlen end vanligt. Men han fortæller, at salget af sodavand i ugerne 11 til 20 er steget med 15 pct. sammenlignet med året før. I samme periode er salget af øl steget med 16 pct.