Auchan kører de samme tilbud i 14 lande
Den franskbaserede dagligvaregigant Auchan, som er nummer 16 på revisionsgiganten Deloittes seneste liste over verdens største detailvirksomheder, har muligvis ramt en ny kampagne-rekord på tværs af landegrænser.
Omkring 4000 Auchanbutikker i 14 forskellige lande kører i perioden fra 22. marts til 1. april heftige tilbud på de samme 60 varer. Tilbuddene gælder også samtlige salgskanaler, bl.a. i det i Frankrig så udbredte drive-fænomen, hvor man samler færdigpakkede online-indkøb op.
Et af de fælles slagnumre, som tager forsiden på Auchans tilbudsavis på det franske hjemmemarked, er premium Expresso-kaffekapsler til 10 eurocent - 75 øre.
Store i Kina og Rusland
Hvor omfattende en operation, som det storstilede fælles tilbudsprojekt er, ses af hvor for-skellige markeder Auchan befinder sig på. Det er en af de få vesteuropæiske giganter, som stadig fastholder et betydeligt engagement i mange lande i Østeuropa, inklusive et sank-tionsramt Rusland, hvor Auchan har over 100 af sine i alt godt 1000 hypermarkeder.
Auchan er også i Kina med langt over 400 hypermarkeder og i et mindre antal afrikanske lande. For godt et år siden gennemgik Auchan en større omstrukturering af virksomheden, og det første år i den nye struktur har givet pæne resultater, som blev offentliggjort først i marts.
Valutakurs-udsving har ganske vist forvandlet en mindre vækst til et omsætningsfald på en mia. euro til 52,8 mia. euro - 393 mia. kr. Men årets bundlinje er til gengæld vokset betydeligt fra 718 mio. euro til 803 mio. euro, svarende til næsten 6 mia. kr. Gigantens topchef Wilhelm Hubner erklærer sig tilfreds:
- I et hastigt skiftende globalt landskab har Auchan Holding fremvist solide og forbedrede resultater, på linje med forventningerne og med potentiale for fremtiden, siger han.