Amazon skyder julehandlen i gang med forsinket Prime Day

14. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Amazon

Herhjemme har Black Friday efterhånden udviklet sig til den uofficielle start på julehandlen, hvor forbrugeren kan lave en god handel på gaver til familie og venner.

Black Friday har dog, i hvert fald i år, fået en vægtig konkurrent i form af ehandelsgiganten Amazons årlige Prime Day, som på grund af Covid19-pandemien er i år blevet skubbet fra midt i juli til 13. og 14. oktober.

Prime Day har historisk set hjulpet Amazon med at skubbe salget op i de sløve sommermåneder, men analytikere venter, at årets forsinkede placering i oktober vil få mange - især amerikanske - kunder til at kickstarte julegaveshoppingen og skubbe omsætningen op fra ca. 7 mia. dollars i 2019 til over 10 mia. dollars i 2020.

Det skriver mediet Barron's.

Ifølge analysehuset Episerver regner 52 pct. af de amerikanske forbrugere med at bruge Amazon til en del af deres julegaveindkøb, mens 53 pct. svarer, at de vil købe "alle eller størstedelen" af deres gaver på Amazon i år.

Det er dog ikke alle, som har klappet i hænderne over udsigten til Prime Day. I Tyskland indledte fagforeningen Ver.di sammen med tusinde af lagerarbejdere en strejke for at sende Amazon et klart budskab. De strejkende kræver blandt andet bedre løn, arbejdsvilkår og mere respekt, skriver mediet CNBC.

Kan overskygge Black Friday

Hos investerings- og analyseselskabet CFRA er forventningen, at den usikkerhed, som oprindelig fik Amazon til at skubbe afviklingen af Prime Day, vil bonne positivt ud for den amerikanske virksomhed.

Især elektronik som fjernsyn og stemmekontrollerede enheder, eksempelvis Amazons egen Alexa, vil stå højt på forbrugerenes indkøbssedler, mens også mere lavpraktiske køb til hjemmet og forbrugsgoder vil opleve stor efterspørgsel.

Faktisk forventer Tuna Amobi, director & analytiker inden for detailsektoren hos CFRA Research, at Amazons salg under Prime Day kan overstige virksomhedens samlede salg på Black Friday og Cyber Monday.

- Årets event betyder mere end nogensinde, da lock down'en (af det amerikanske samfund, red.) vil accelerere væksten i ehandel yderligere og skubbe til de tendenser, som allerede er undervejs, lyder det fra analytikeren.

Stadig overvejende amerikansk

Ser man på fordelingen af salget globalt, er det - ikke uventet - det amerikanske marked, som kommer til at drive størstedelen af salget.

Hos Emarketer, som blandt andet laver markedsundersøgelser relateret til detailsegmentet, er forventningen, at næsten 7 ud af de estimerede 10 mia. dollars, der bliver omsat for under Prime Day, vil falde fra amerikanske forbrugere - herefter følge det britiske og tyske marked som de store salgsvinduer.

Amazon er dog ikke alene om at fremskynde julehandlen.
Konkurrenten Target, en af USA's største detailvirksomheder, har bebudet, at de vil afholde deres eget salgsevent samme dag som Amazon Prime Day.

Opdateret 10. nov 2020