644.000 får skræddersyede reklamepakker

30. aug 2016 -
This describes the image

 

Markedet for omdeling af trykte reklamer - ikke mindst dagligvarekædernes ugentlige tilbudsaviser - er under pres.

Det viser sig tydeligt i et halvårsregnskab fra børsnoterede North Media, som ejer FK Distribution - den ene af to ærkerivaler på det marked.

FKs omsætning faldt ifølge regnskabet med hele 19 pct. til 274,5 mio. kr. i første halvdel af 2016.

”Foruden fortsat intens priskonkurrence er omsætningsudviklingen påvirket af tabet af Coop som kunde fra 1. januar 2016”, lyder forklaringen i halvårsmeddelelsen fra North Media.

FKs driftsresultatet svandt samtidig ind til 4,2 mio. kr. fra 18,2 mio. kr. i samme periode sidste år.

Skræddersyet vækst på trods

Fra årsskiftet droppede Coop ikke bare FK som distributør af sine tilbudsaviser, men giganten gik også helt ud af FKs succesfulde ordning med skræddersyede reklamepakker til hver enkelt husstand, NejTak+, som dermed mistede en del af sit eksistensgrundlag.

Senest har også den tyskejede discountkæde Lidl annonceret sin afgang fra ordningen med effekt fra 1. september.

Dermed er det snart kun tilbudsaviser fra kæder med til sammen lidt under halvdelen af dagligvaremarkedet, der kan tilvælges via NejTak+. Frem til nytår dækkede den 85-90 pct.

Tilgangen til ordningen er imidlertid ikke svækket i første halvdel af 2016 - snarere tværtimod. Nu er 644.000 tilmeldte husstande mod 440.000 på samme tidspunkt sidste år.

”Antallet af tilmeldinger til NejTak+ er steget væsentligt i kvartalet på trods af reduceret markedsføringsindsats”, hedder det i North Medias halvårsmeddelelse.

Opdateret 10. nov 2020