Shobr: Vi er kommet godt fra start

12. aug 2016 -
This describes the image
Foto: Shobr
Skrevet af: Henrik Denman

Selv om dagligvareleverandørernes nye online markedsplads, Shobr, gik i luften umiddelbart før sommerferien, har Shobr fået fodfæste og har fået forretningen i god gænge.

Siden Shobrs start i midten af juni har netbutikken leveret mere end 2.000 ordrer i hele Danmark. Antallet af leverandører vokser og er på nuværende tidspunkt oppe på 75 mod 66 ved starten. Shobr har ca. 4.000 varenumre på hylderne.

– Vi udvikler os helt som forventet. Nøgletallene udvikler sig fint dag for dag, og leverandørerne har fuld adgang til data via et dashboard, siger adm. direktør Lars Munch Johansen, Shopall24, der står bag Shobr.

Han henviser til de mange positive tilkendegivelser fra kunder på Facebook, hvor kundetilfredsheden ligger på 4,8 ud af 5. Også på Trustpilot er tilfredsheden stor, og her ligger scoren på 8,7 ud af 10.

Som noget nyt vil leverandørerne i fremtiden styrke deres kommunikation over for kunderne med inspiration om mærkevarerne, som sendes ud på mail.

Hele landet

Lars Munch Johansen fortæller, at Shobr giver forbrugere i landdistrikterne bedre muligheder for at købe dagligvarer. En af kunderne bor således i Hammershøj mellem Viborg og Randers, og for hende er det både dyrt og bøvlet at køre til Viborg eller Randers med bus for at købe dagligvarer, især frost- og kølevarer.

Shobr giver også kunderne mulighed for at købe produkter, som de ellers ikke kan finde i deres lokale butikker. En kunde købte for nylig en flaske Sterling møbelpolish – og kun den. Det forbavsede folkene i Shobr, for i virkeligheden blev varen ganske dyr, fordi der skulle lægges fragt oveni. Forklaringen var dog den enkle, at kunden ikke kunne købe varen i nærområdet.

55 af leverandørerne har deres egne brandstores på Shobr, så kunden kan se leverandørens fulde sortiment.

– Shobr er ikke kun en salgskanal. Det er også en marketing- og distributionskanal, så hvis kunden blot vil se, hvilket sortiment en leverandør har, kan kunden finde det i leverandørens brandstore og så købe det enten på Shobr eller i sin normale dagligvarebutik.

Målet for Shobr er en gennemsnitlig kurvstørrelse på ca. 600 kr., men da den første tid har været præget af sommerferie, har kursstørrelsen været på godt 400 kr.

– Vi er sikre på, at vi hurtigt kommer op på den budgetterede kurvstørrelse, siger Lars Munch Johansen.

Opdateret 10. nov 2020