Otte ud af ti er trygge ved danske netbutikker
Når danskerne svinger kreditkortet online, har de mest tiltro til de danske internetbutikker, viser en ny befolkningsundersøgelse fra Eniro Danmark.
82 procent af danskerne føler sig generelt trygge ved at handle i danske internetbutikker, imens kun 37 procent af danskerne generelt føler sig trygge ved at handle i udenlandske internetbutikker. Det viser en undersøgelse af danskernes produktsøgning og produktkøb, som Eniro Danmark har foretaget for fjerde år i træk.
- Danskernes tiltro til de danske netbutikker er steget med 7 procentpoint siden 2014, og denne positive udvikling er vigtig for Danmark. Tiltroen til de danske internetbutikker er nemlig et væsentligt konkurrenceparameter, når det danske erhvervsliv skal kæmpe mod udenlandske giganter som for eksempel Amazon eller Asos. Her viser vores undersøgelse, at den store tillid, danskerne har til deres lokale erhvervsdrivende, i stigende grad også bliver båret med over på nettet, siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark.
Når danskerne køber varer fra udenlandske internetbutikker, er deres største bekymring, om varen kan returneres. Derudover er misbrug af personfølsomme oplysninger og manglende levering af varer også vigtige faktorer.
Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september tilbden 8. oktober 2015. I alt 2.049 personer har deltaget.