Osuma afslutter første halvår med overskud
”Et historisk resultat”
Sådan beskriver adm. direktør for Osuma, Carsten M. Pahlke, bundlinjen efter første halvdel af netsupermarkedets regnskabsår 2016.
Efter et underskud på kun 1,2 mio. kroner i 2015 og et første kvartal med overskud kan Carsten Pahlke bryste sig af, at også andet kvartal giver sorte tal på bundlinjen.
- Det er vi superstolte over. Det lyder hele tiden både nationalt og internationalt, at man ikke kan lave penge i denne branche, men den myte har vi aflivet. Vi har et godt produkt, og vi fortsætter efter planen med hele tiden at skærpe vores profil på pris, intervaller for levering, service og distribution, siger Carsten Pahlke, der overtog posten efter Steen Trier ved årsskiftet.
- Det er både mit håb og min ambition, at vi kommer ud af året med overskud. Men lige nu glæder vi os over, at vi er nået hertil, siger direktøren.
Forventer en øget markedsandel
Ifølge en undersøgelse fra Loyalty Group, som Dansk Handelsblad skrev om i det seneste nummer, har Osuma en markedsandel på omkring 5 pct. i forhold til onlinehandel med dagligvare og fødevarer.
- Det er nok ikke meget ved siden af, men jeg er sikker på, at vi kan øge den. Det er i storbyerne, det for alvor rykker med dagligvarer på nettet lige nu, og nu er vi også i hele landet – inklusive i København, hvor Nemlig.com har haft succes, siger Carsten Pahlke.
Osumas varer plukkes i 23 SuperBrugser og Kvickly-varehuse, og onlinesupermarkedet har eksperimenteret med leveringen. Mens alle varer i begyndelsen blev bragt ud med egne biler, leverer Post Nord i dag en del af varerne.
- Vi udelukker ikke nogen distributionsform. Det er netop distributionen, der er den store udfordring i branchen, siger Carsten Pahlke.
I løbet af kort tid åbner Osuma for en samlet levering i Lørslev, hvor borgerne har indrettet et hus som café og butik.
- Her skal borgerne også afhente varer fra os. Den model bruger vi fire andre steder i landet med succes, fortæller Carsten Pahlke.