Ocados vækst bevarer håb om overskud
Det rene britiske online-supermarked Ocado fastholder tocifrede vækstprocenter
Trods alle meldinger om det modsatte er der fortsat ingen virksomheder, der tjener penge af betydning på online-handel med dagligvarer.
Heller ikke i Storbritannien, hvor online-markedsandelen ellers er verdens næsthøjeste efter Sydkoreas med over 3 pct. Herhjemme ligger den og roder omkring 1 pct.
Den største britiske aktør helt uden fysiske butikker, Ocado, har netop offentliggjort salgstal for det regnskabsår, der sluttede 29. november, hvor man nåede op på et samlet salg på 12,4 mia. kr. - efter en vækst på godt 17 pct. sammenlignet med året før.
Selv om det er et imponerende væksttal, er det alligevel lidt mindre end, hvad de tyske discountkæder Aldi og Lidl har præsteret i landet i det seneste år.
Det forhindrer dog ikke Ocados topchef, Tim Steiner, i at udtrykke stolthed:
- Vi er glade for at kunne præsentere det 13. kvartal i træk med tocifrede vækst-procenter i et udfordrende og konkurrencepræget miljø i detailhandelen. Væksten i ordrer er fortsat stærk, og det gennemsnitlige antal ordrer per uge er nu over 200.000, siger han.
Amazon truer
Selv om den frygtede amerikanske online-mastodont Amazon er på vej ind på det britiske marked med sit Fresh-dagligvarekoncept, og flere britiske kæder opruster deres online-satsninger, tror Steiner på en fortsat vækst, der på et tidspunkt skal gøre Ocados volumen så stort, at der for alvor kommer overskud af betydning.
Regnskabsåret 2013-2014 gav ellers de første sorte tal siden starten tilbage i 2000 med 7,2 mio. pund før skat - 74 mio. kr. - men det skulle angiveligt skyldes, at indtjeningen fra et nyt samarbejde om distribution med markedets nummer fire, Morrisons, trak resultatet op på den gode side af nul.
En neutral kilde med indsigt i branchens omkostnings-udfordringer vurderer, at Ocados system med bl.a. en automatiseret måde at plukke varer på er så effektivt og billigt, at det nærmer sig en økonomisk holdbar model.