Ny Osuma-direktør øger fokus på kundeoplevelsen

11. jan 2016 -
This describes the image
|| Direktør i Osuma, Carsten Pahlke måtte nøjes med at glæde sig over overskud i begyndelsen af 216. Foto: Ulrik Samsøe Figen.|Foto: Ulrik Samsøe Figen.|Foto: Colourbox

Carsten Pahlke overtog med en lang erfaring i markedsføring af netbutikker direktørposten for onlinesupermarkedet den 1. december.

Selv om netsupermarkedet Osuma oplevede en flot vækst i årets sidste måneder, lykkes det heller ikke i 2015 at nå det eftertragtede nul, som den nu afgåede direktør Steen Trier havde håbet på.

Nu vil den nye direktør, 37-årige Carsten Pahlke, øge markedsføringen, ligesom netsupermarkedet indfører en optimeret, men stadig hemmelig, form for distribution. Begge dele skal styrke Osumas vej mod overskud i år.

- Jeg kender endnu ikke det præcise resultat for 2015, men det har taget længere tid at nå det famøse nul, end vi havde satset på. Men det er ambitionen at nå det i 2016, og det skal en optimeret distributionsform gøre sit til sammen med andre tiltag som blandt andet en øget, intelligent markedsføring og en bedre oplevelse for kunden på hele rejsen, siger Carsten Pahlke.

Osuma kom ud af 2014 med et underskud på 3,8 mio. kroner efter skat, hvilket er en halvering af underskuddet på knap 8 mio. kroner i 2013.

Ud til kunderne

Carsten Pahlke blev ansat i Osuma som kundechef i august 2015, efter at have arbejdet i auktionsplatformen QXL i fem år. Han har arbejdet med markedsføring af onlinevirksomheder i tilsammen 10 år.

- Min opgave var og er fremover at øge vores fokus på hele kundens rejse. Vi skal møde kunden, der hvor han eller hun er på det rette tidspunkt. Det kunne eksempelvis være på Google eller Facebook, siger Carsten Pahlke og tilføjer, at det ikke handler om en større traditionel brandingkampagne af Osuma - i hvert fald ikke i første omgang.

- Vi vil arbejde med relevans- og adfærdsbaseret markedsføring - herunder dialogmarkedsføring - i højere grad end massemarkedsføring. Kunderne skal have tilbud på de varer, som de har købt sidst, flere opskrifter og relevant information om varerne og os, siger Carsten Pahlke.

Osuma vil også markedsføre sig ved større events som sportsbegivenheder. Senest var onlinesupermarkedet sponsor for Nordea Cup i Aarhus.

Ny distributionsform

I det nye år indfører Osuma en ny form for optimeret distributionform, som Steen Trier nåede at få godkendt i bestyrelsen, inden han forlod direktørposten i Osuma for at vende tilbage til investerings- og iværksætterselskabet Reacto A/S.

- Jeg kan endnu ikke løfte sløret for, hvad det indebærer. Men det vil helt sikkert have en meget positiv effekt på vores forretning, siger Carsten Pahlke.

Netsupermarkedet distribuerede i begyndelsen alene varer med egne kølebiler, inspireret af engelske Tesco, men den seneste tid er en del af leveringen overgået til Post Danmark, hvilket har styrket Osuma, da der ikke længere skal investeres i biler.

Derudover har Osuma forsøgt med levering af varer via fire Shell-servicestationer i Aarhus-området, men den test ophørte, da den ikke var den store succes.

Direktør i Osuma ind til foråret 2014, Jesper Elkjær, har tidligere luftet, at Osuma ville distribuere varer via trafikknudepunkter - eksempelvis ved rastepladser, ligesom han så det som en mulighed at levere varer til medarbejderne på store arbejdspladser.

Derudover leverer Osuma varer til borgere i et par mindre byer på et fælles afhentningssted.

Opdateret 10. nov 2020