Netsupermarked skifter strategi efter rødt regnskab

2. jun 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det er ingen hemmelighed, at det er svært at tjene penge på at sælge dagligvarer online - specielt ikke hvis varerne også skal leveres. Den erfaring har onlinesupermarkedet Osuma, der plukker varer i selvstændige SuperBrugser og Kvickly'er, også gjort.

Virksomheden har i de 13 år, Osuma har eksisteret, kostet sin ejer, Brugsforeningen Tryg i Ry, et pænt tocifret millionbeløb.

Men nu skal det være slut. I første omgang satser formand for Brugsforeningen Tryg, Carsten Bank-Mikkelsen, på, at der kommer til at stå et nul på bundlinjen i år.

- Der er selvfølgelig en vis stædighed bag, at vi kæmper videre, selv om det koster os penge, og der er da også en grænse. Vi skal ikke have flere underskud; med den igangværende omstrukturering skulle vi gerne nu have en selvkørende og lønsom forretning, siger han.

Han vil dog ikke sige, at endnu et underskud skal betydning lukning af Osuma.

10 butikker

Når en kunde bestiller varer på Osuma.dk, bliver varer plukket i en af de 10 Kvickly-varehuse eller SuperBrugser, der er med i samarbejdet. De er alle selvstændige butikker og sælger via Osuma varer til både private kunder og til institutioner - ligesom Osuma har aftaler med 12 kommuner om levering af varer til institutioner og visiterede ældre, der ikke selv kan købe ind. Kommuneaftalerne udgør ca. 30 pct. af omsætningen.

Leveringen af varer har Ry Logistik stået for med forskellige underleverandører, men butikkerne kan også tilbyde bestil og hent.

Adm. direktør for Osuma siden 2015, Carsten Pahlke, vil ikke fortælle, hvor meget Osuma omsætter for, eller hvor mange varer der sælges via Osuma.

I 2018 faldt omsætningen ifølge årsberetningen, men den steg igen i 2019 og er stigende i år. Carsten Pahlke mener, at der også er plads til Osuma på det voksende onlinemarked.

- Så længe, der hele tiden er flere forbrugere, der vælger os, er der en grund til at blive ved. Vi har et kæmpestort potentiale, siger han.

Osuma blev i 2018 opdelt i to selskaber: Osuma, der står for e-commerce-delen, og Tryg Logistik, der står for leveringen.

Ry Logistik leverer for 2019 et underskud på 4,1 mio. kr. mod et underskud på 2,7 mio. kr. i 2018, og egenkapitalen er barberet ned til minus 7 mio. kr.

Lidt bedre ser det ud i Osuma, der kun har et underskud på -283.160 mod -181.000 i 2018. Egenkapitalen er på minus 138.156 kr. Det viser de netop offentliggjorte regnskaber.

Større ejerskab

I fremtiden skal de lokale butikker tage mere ansvar.

- De skal selv prissætte deres varer, stå for markedsføring og beslutte, hvordan de vil have varerne distribueret. Vi tilbyder en softwareplatform, kundeservicedelen samt hjælp til markedsføring på nettet, siger Carsten Bank-Mikkelsen.

Han bliver suppleret af adm. direktør for Osuma siden 2015, Carsten Pahlke.

- Tidligere har vi leveret en færdig løsning, som butikkerne ikke havde indflydelse på. Fremover skal de have et større ejerskab af Osuma, og vi skal udnytte synergieffekten ved samarbejdet. Butikkerne skal kunne lægge deres egne tilbud og eventuelt lokale varer ind på platformen, og i forhold til logistikken skal Ry Logistik fungere som en rådgivende partner, siger han.

Osuma har været oppe på at samarbejde med 26 butikker.

- Men antallet af butikker er ikke afgørende for vores omsætning, og jeg udelukker ikke, at der kommer flere til igen. Det afgørende er, at forretningen er lønsom for os og for butikkerne, siger han.

Opdateret 10. nov 2020