Nethandel vokser med 6 mia. kr.
Mens dagligvarebranchen må nøjes med moderat vækst frem imod 2025, ser det anderledes lyst ud for de virksomheder, der sælger dagligvarer og måltidsløsninger over nettet.
Mens Dansk Erhverv tidligere har skønnet edagligvarehandlen til 2,5 mia. kr. inkl. moms i 2016 og Danmarks Statistik har opgjort ”firmaers salg med dagligvarer via internettet” til 1,2 mia. kr. for første halvdel af året, skønner Retail Institute Scandinavia i sin nye prognose om dansk dagligvarehandel frem til 2025, at markedet for dagligvarer over nettet i dag udgør to mia. kr.
Samtidig peger prognosen på, at markedet er inde i en kraftig vækstperiode, der dels er drevet frem af stigende efterspørgsel og dels af et mere udbredt udbud, der i høj grad skyldes nemlig.coms distributionsudvidelse i Østjylland og store dele af Fyn.
Derudover fremhæver Retail Institute Scandinavia lanceringen af Coop. dk Mad og dagligvareleverandørerne, der har lanceret shobr.com, der sælger kendte mærkevarer direkte til forbrugerne.
Efterlyser handling
Trods den kraftige vækst er markedet langt fra mættet endnu. Tværtimod forventer Retail Institute Scandinavia, at markedet vil vokse markant de kommende år.
- Vi forventer, at markedet går fra to mia. kr. i år til otte mia. kr. i 2025. Det er langt hurtigere vækstrater, end vi tidligere har forudsagt. For os at se kan markedet rykke hurtigt, og vi tror på, at der f.eks. vil komme fl ere måltidsløsninger, siger adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia.
Han pegede desuden på, at udviklingen kan accelererer yderligere, hvis f.eks. Dansk Supermarked melder sig på banen med click og collect-løsninger i Bilka og Føtex.
- Væksten på seks mia. kr. i 2025 er en omsætning, der stort set går forbi de fysiske butikker. Derfor skal der også ske noget fra kædernes side, lød skudsmålet fra Henning Bahr til dagligvareaktørerne i forbindelse med offentliggørelsen af den nye prognose.