Nethandel smitter af på salget i butikker

4. apr 2017 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Et stigende antal forbrugere skipper leveringen af netkøb på hjemmeadressen og afhenter i stedet selv deres pakker i et supermarked, på en tankstation eller i en kiosk, viser en ny undersøgelse foretaget af FDIH Ehandelsanalyse.

Ud af 10.631 danskere svarer 46 pct., at de i dag får leveret netkøb til privatadressen. I 2014 var andelen 54 pct., der foretrak levering hjemme.

Derimod vælger et stigende antal netshoppere selv at afvente netindkøbene i f.eks. super-markeder og kiosker. Mens 13 pct. af danskerne foretrak at være ”selvhentere” i 2014, er det antal nu steget til 23 pct.

- Det er stadig flertallet, der får leveret på privatadressen, men antallet falder år for år. Om-vendt så stiger andelen af ”selvhentere” markant, siger Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH.

At flere danskere selv vælger at afhente deres netkøb er en god nyhed for butikkerne, der dermed får en oplagt mulighed for mersalg.

- Det er en rigtig god service for vores kunder, og så giver det os en oplagt mulighed for at øge omsætningen, da flere kunder også vil tage en kurv i hånden og ordne deres indkøb, når de er i butikken, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

En undersøgelse fra det internationale konsulenthus Cognizan tilbage i 2015, viste, at 53 pct. af danskerne bliver fristet til at handle mere, når de afhenter deres pakker i en fysisk butik.

Ny leveringsservice

Ifølge analysen fra FDIH er det i dag seks ud af 10 pensionister og halvdelen af de mid-aldrende 51-64-årige, der får leveret på hjemmeadressen, mens knap halvdelen af befolk-ningen op til 50 år i dag får denne leveringsservice.

Mange kunder foretrækker allerhelst levering på hjemmeadressen, men er ofte ikke hjemme på leveringstidspunktet. Derfor har PostNord lanceret en række nye tiltag, der skal gøre leveringen endnu mere fleksibel, fortæller Carsten Dalbo, chef for logistik og e-commerce.

- Vi har lanceret en ny service, så kunderne fra gang til gang kan bestemme, om vi ved en hjemmelevering skal ringe på døren, stille pakken på et aftalt sted på adressen eller aflevere pakken til naboen. Det her er bare første skridt, og vi kommer til at bygge mere på servicen, så kunden får flere og flere valgmuligheder under leveringsprocessen. På sigt skal man f.eks. også kunne vælge levering til posthuset og specifikke tidspunkter pakken skal komme på, udtaler han.

Opdateret 10. nov 2020