Nemlig.com: Supermarkederne forsvinder
De største aktører inden for netsupermarkeder er uenige om, hvor stort et marked onlinehandel med dagligvarer kan tage i Danmark. Det fremgik med al tydelighed på den velbesøgte e-handelskonference, som Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) arrangerede forleden i København.
Det mest radikale bud kommer fra grundlæggeren af Nemlig.com, adm. direktør Stefan Plenge:
– De fysiske supermarkeder vil forsvinde, sagde han.
Han forudser, at salget af dagligvarer på nettet kommer til helt at udkonkurrere de fysiske supermarkeder, som man kender dem i dag.
Ifølge Stefan Plenge har eksperterne i nyere tid taget alvorligt fejl af udviklingen to gange. Først da de selvbetjente daglivarebutikker dukkede op, og senere da discountbutikkerne vandt frem.
– De selvbestaltede eksperter har taget fejl to gange tidligere, og de vil også tage fejl denne gang, sagde Stefan Plenge.
Digitale løsninger
Coop sælger i dag varer online til levering i hele landet, men har også 1200 butikker. Koncerndirektør Jan Madsen tror derfor på en fremtid, hvor både onlinehandel og fysisk handel med dagligvarer vil eksistere side om side:
– Vi har fem millioner besøg i vores butikker om ugen, og vi tror på, at vi har en fremtid online og med fysiske butikker. Der er masser af digitale muligheder, sagde han.
Jan Madsen pegede på, at Coop er åbne over for nye ideer. Brugsbevægelsen var således de første til at åbne selvbetjente dagligvarebutikker i Danmark.
– Vi mener, at Coop vil stå bedre ved at gå foran på alle områder, og vi tror, at den, der vinder, er den der prøver at tilpasse sig. Det gør vi ved både at ekspandere med salg online og ved at udvikle digitale løsninger til kunderne, sagde Jan Madsen og tilføjede:
– Ingen kender fremtiden. Nemlig.com siger, at online salg vil stå for 100 pct. af dagligvarehandlen, men en brancheundersøgelse fra DSK har vist, at der er stor forskel i vurderingen af fremtiden, hvor eksperter gætter på alt mellem fem og 90 pct. af markedet.
Leverandørsalg
Shobr, som er en digital markedsplads, hvor mærkevareleverandører sælger direkte til forbrugerne uden om kæderne, leverer også varer over hele landet.
– Vi forventer at øge vores omsætning på Shobr, men leverandørerne vil også få afledte effekter i de fysiske butikker, sagde adm. direktør Lars Munch Johansen.