Mange vælger onlinedagligvarer på abonnement

19. sep 2019 -
This describes the image
Online dagligvarer på nettet nemlig com Arkivfoto: FDIH

Første halvår af 2019 bød på flere nye rekorder eller - måske mere retvisende - udviklingsspring for e-handel. Det viser Foreningen for Dansk Internethandels halvårsanalyse, som netop er offentliggjort.

71,2 mia. kr. omsætning fordelt på 105 mio. handler blev det til i årets første seks måneder, og fortsætter den tendens, kan vi se frem til endnu et rekordår. Således forventer FDIH en samlet omsætning for året i lejet 144-150 mia. kr.

Samtidig ser vi en stigning i antallet af netshoppere, der køber på abonnement. Hele 20 pct. af e-handlen udgøres af abonnementstjenester - alt fra streaming til måltidskasser til håndkøbsmedicin.

At markedet for e-handel bliver ved at vokse ser man også i FDIH's analysearbejde. Tidsintervallerne for data er blevet mindre, så der nu spørges ind til e-handel i den forgangne uge i stedet for måned. Derfor kan man ikke umiddelbart sammenligne alle tallene i analysen med dem fra sidste år.

Læs også: Nemlig.com blandt mest populære netbutikker i Danmark

Lille marked med stor vækst

Særdeles interessant er det at zoome ind på tallene for den online dagligvarehandel. Gennem flere år har den del af e-handlen set store procentuelle vækstrater, men de reelle tal er fortsat små.

Det ser dog ud til, at onlinedagligvarehandlen endelig er ved at nå en kritisk masse - senest ved Nettos lancering af Fillop, der tilbyder dagligvarer som abonnementsservice og leveret til døren.

8 pct. af de adspurgte i FDIH's undersøgelse har tegnet abonnement på måltidskasser, og 5 pct. har autobestilling af dagligvarer, mad og drikke.

Ser man på ad hoc-indkøbet af dagligvarer og fastfood, udgør det i alt 13 pct. af handlerne i årets første seks måneder.

- Danmark er et af de lande med flest supermarkeder pr. indbygger, så det digitale gennembrud har haft vanskelige kår. De seneste år har vi dog set, at de store dagligvarekæder i stigende grad satser på nettet og lancerer smarte digitale løsninger. Det gør de selvfølgelig, fordi de kan se, at kunderne efterspørger det, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, i en pressemeddelelse i forbindelse med analysen.

Nemt og bekvemt

De to store årsager til, at forbrugerne vælger at købe dagligvarerne på nettet, er fortsat levering til døren (32 pct.), og at det sparer tid (22 pct.). Det er særligt en populær løsning for småbørnsfamilier.

Derfor er det måske heller ikke så underligt, at Nemlig.com er en af de mest brugte netbutikker. I første halvår af 2019 er onlinesupermarkedet avanceret fra en syvendeplads i 2018 til en tredjeplads - foran Coop.dk, der er rykket op fra en sjette- til en femteplads.

Respektivt sidder de to nu på 1,9 pct. og 1,4 pct. af alle ad hoc-handler på nettet i årets første halve år.

- Jeg tror, at vi i løbet af et par år vil komme op på niveau med England, hvor ca. 7 pct. af dagligvaresalget er digitalt, og det vil altså betyde en hel del for den samlede omsætning på nettet, siger Niels Ralund i pressemeddelelsen.

Læs også: Flest foretrækker fysisk dagligvarehandel

Opdateret 10. nov 2020