Måltidsmarkedet fortsætter eksplosiv vækst

1. dec 2017 -
This describes the image
Forbrugernes stigende lyst til at spise ude og handle dagligvarer over nettet, giver dagligvarekæderne oplagte muligheder for at hente vækst udenfor det traditionelle dagligvaremarked. Foto: Henrik Denman

Fremtidsprognoser skal alle tages med forbehold. En ting er alle aktører i og omkring dagligvarebranchen dog ret enige om.

Væksten i den traditionelle dagligvarehandel forbliver de kommende år ganske begrænset, hvorimod det marked, vi her på Dansk Handelsblad har døbt måltidsmarkedet og andre kalder "share of stomach", vil stige med anderledes attraktive vækstrater.

Den udvikling er man efterhånden ved at tage fat på at tilpasse rundt omkring i de store detailkoncerner.

Coop opkøbte i foråret halvdelen af Catering Danmark og har netop intensiveret e-handelsvæksten med den nye lancering af Coop Måltidskassen.

Og ærkerivalen Dansk Supermarked Group har investeret i Skagenfood.dk, udvidelsen af Wupti.com som handelsplatform og lanceringen af Bilka.dks klik og hent-løsning samt BilkaToGo, hvor kunderne kan hente dagligvarer i foreløbigt to hypermarkeder.

Retail Institute Scandinavia har netop offentliggjort en prognose for dansk dagligvarehandel i 2027, hvor det forventes, at "share of stomach"-markedet vil vokse med 20 pct., fra 154 mia. kr. i 2016 til 185 mia. kr. om ti år.

Mens dagligvaresektoren kun forventes at vokse med 4 mia. kr. til 99 mia. kr. i 2027, er der helt andre vækstrater at finde i restaurationsbranchen og nethandel med dagligvarer, som Retail Institute Scandinavia forventer, vil vokse fra henholdsvis 41 og 2 mia. kr. til 60 og 12 mia. kr. om ti år.

"Dagligvarebranchens udfordring bliver at sikre sig vækst ved at kunne "stjæle" en betydelig andel af den forventede vækst i de øvrige forsyningskanaler. Der kan være en milliard-omsætning at hente ved at sætte sig på 50 pct. af fremtidens nethandel med dagligvarer, svarende til 6 mia. kr. Og måske yderligere 6 mia. kr. at hente fra restaurationssektoren, især fra take-away og café-segmentet", fremgår det af prognosen.

Under fremlæggelsen af prognosen understregede adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, at den store vækst i udespisningsmarkedet bør give kæderne anledning til at tage fat i de kundesegmenter, der ofte spiser ude.

- Kæderne bør have mere fokus på eating-in end food to-go, lyder opfordringen fra Henning Bahr.

Ifølge prognosen vil den tilgang kræve omfattende innovation af de store kæders koncepter, men Retail Institute Scandinavia mener, det er på høje tid, at dansk dagligvarehandel "importerer" best practise fra udlandet, hvor mange kæder f.eks. arbejder med eating-in løsninger i butikker med beliggenheder i de mest urbaniserede områder.

Det store e-handelsgennembrud
I sidste års udgave af Retail Institute Scandinavias prognose for dansk dagligvarehandel havde konsulentfirmaet fremskrevet nethandel med dagligvarer til at udgøre 8 mia. kr. i 2026.

Siden har Nemlig.com udvidet dækningsområdet betragteligt, mens Coop har fået selskab af Dansk Supermarked og Rema 1000 som de hjemlige dagligvareaktører, der foreløbigt også satser på e-handel med dagligvarer.

Derfor har Retail Institute Scandinavia opskrevet udviklingen indenfor nethandel med dagligvarer med yderligere 4 mia. kr., så markedet nu forventes at runde 12 mia. kr. om ti år.

- Halvdelen af den vækst, der kommer indenfor nethandel med dagligvarer, skal hentes af kæderne. 6 mia. kr. ud af 12 mia. kr. skal dagligvarekæderne have. Der er masser af muligheder for kæderne, hvis de er offensive nok, mener Henning Bahr, der kalder e-handel for den store "gamechanger" for dansk dagligvarehandel de kommende år.

Opdateret 10. nov 2020