Investeringerne belaster Nemlig.com

20. okt 2016 -
This describes the image
Nemlig.com med stifter og adm. direktør Stefan Plenge i spidsen oplever ekstraordinær travlhed på grund af coronasituationen. Foto: Peter Hartley
Skrevet af: Henrik Denman

 

Det danske netsupermarked Nemlig.com har foreløbig haft regnskaber med røde tal på bundlinjen. Men virksomheden kunne nemt have haft positive tal, hvis den havde ønsket det. Massive investeringer i at udvikle netbutikken har kostet på bundlinjen.

Den overraskende udmelding kom fra Stefan Plenge, stifter og adm. direktør for Nemlig.com, på e-handelskonferencen forleden, der var arrangeret af FDIH.

– Vi har i dag en positiv forretning, men vi investerer massivt i at udvikle netbutikken. Vi kunne vælge at skalere ned og nå positive regnskabstal, men vi mener ikke, at det er den rigtige strategi. Det vil ikke være rigtigt at sænke investeringsniveauet for at få sorte tal, sagde Stefan Plenge.

Han sagde videre, at det koster penge at udvikle Nemlig.com i det tempo, det sker med i dag, og at det bliver en rentabel forretning, når virksomheden får øget volumen i salget.

Vil ekspandere

Han forklarede, at Nemlig.com i dag har et sortiment på omkring 10.000 dagligvarer, heraf omkring 1550 økologiske varer, og de 2300 varer bliver konstant sammenlignet med Nettos priser.

– Vi har vækst. Vi forventer konservativt, at vi vil få en vækst på 50 pct. i 2017. Mange peger på, at nethandlen kun har en-to pct. af dagligvaremarkedet i dag, og det er rigtigt. Men vi er kun på et relativt lille område, og væksten vil øges, efterhånden som vi kommer ud over hele landet.

– Jeg tror på, at dagligvarer på nettet vil ekspandere på alle tænkelige områder. Vi vil se hurtigere leverancer og et meget større sortiment. Vi vil også kunne tilbyde lavere priser end de fysiske supermarkeder, fordi vi vil have en stor volumen på få adresser, sagde Stefan Plenge.

Han forventer, at nethandlen vil rykke yderligere, når Nemlig.com i højere grad kan personalisere salget og give kunderne mere personlige indkøbsoplevelser.

 

Opdateret 10. nov 2020