Indkøbsvaner hæmmer onlinehandel
Mange moderne forbrugere kan sagtens se det bekvemme og smarte i at købe varer på nettet. Det gælder også dagligvarer. Men dagligvarebranchen kæmper stadig med nogle barrierer, som netbutikker med f.eks. tøj og sko ikke slås med – og de barrierer skal netsupermarkederne få has på, hvis de for alvor vil skabe vækst i salget af dagligvarer online.
Sådan lyder vurderingen i en ny rapport fra analysefirmaet Nielsen, "What's Next on E-commerce". Rapporten fokuserer på at forstå den såkaldte omnichannel-forbruger, der let og ubesværet bevæger sig på tværs af forskellige salgskanaler. Salget af dagligvarer på nettet er beskedent i Danmark. Det har en markedsandel på to pct.
Men ifølge Rasmus H. Sarauw-Nielsen, Retail Analytics Nordic hos Nielsen, er der al mulig grund til at antage, at onlinesalget af dagligvarer vil have en betydeligt større andel af markedet inden for få år. Hvad skal der så til for at sætte fut i onlinesalget?
– Den helt store nød, man skal knække, er forbrugernes vaner. Det første er, at man skal bryde folks vaner, hvis man skal have flere til at købe dagligvarer på nettet. Fordelen er, at danskerne i dag er meget mere digitale end de var tidligere. Smartphones har opnået en større udbredelse i Danmark end noget andet sted. Til gengæld er der mange dagligvarebutikker i forhold til, hvor mange vi er i Danmark. Det er en barriere i forhold til at få vækst inden for e-commerce, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.
Succesfaktorer
Den nye rapport fra Nielsen peger på en række faktorer, der skaber vindere på det hastigt foranderlige dagligvaremarked. Det gælder onlinehandlens tilstedeværelse. Både i England og Frankrig er store onlinesupermarkeder meget synlige for forbrugerne. En anden faktor er leveringen af de bestilte varer til forbrugerne. Nogle markeder satser på click & collect. Det gør man i Frankrig. Andre markeder som England satser på timelevering. Men virksomhederne skal levere effektivt og billigt. En tredje faktor er, at indkøb online skal være nemt og bekvemt.
Rapporten peger også på nogle barrierer. En vigtig barriere er, at mange forbrugere selv vil undersøge den enkelte grøntsag eller pakke kød, inden de køber det. En anden barriere er, at mange forbrugere ikke stoler tilstrækkeligt på onlinesupermarkedet, når det gælder om at få friske fødevarer. En tredje barrierer er bekymringen for, om kvaliteten generelt er i orden. Levering Rasmus H. Sarauw-Nielsen anerkender, at en afgørende faktor er levering.
– Man skal ned på dag-til-dag levering, og man skal kunne vælge en eller to timers levering eller click & collect. Det er en klar forudsætning for, at e-handel kan blive en succes. Det er de to veje, man kan gå eller man kan kombinere dem.
– Hertil kommer, at onlinehandlen skal give værdi til kunden i forhold til varernes pris. Sortimentet skal være i orden, og hele kundeoplevelsen skal fra start til slut leve op til forventningerne og også gerne være bedre end forventet. Der ligger ifølge Rasmus H. Sarauw-Nielsen en vigtig kommunikationsopgave for onlinehandlen. Helt centralt er det, at netsupermarkedet har en hjemmeside, der er bygget op med et godt digitalt indhold i forhold til billeder, video og beskrivelse af produkterne.