Forbrugere snydes for 300 mio. kr. på nethandel

19. dec 2016 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

Danskernes hang til at gøre en god handel over nettet stiger støt, men et stigende antal forbrugere oplever, at deres indkøbte varer aldrig dukker op, fordi de er blevet snydt af skrupelløse it-kriminelle.

Alene i 2016 har hver tiende dansker mellem 18 og 60 år købt falske varer på nettet, som aldrig dukkede op, og svindlen anslår Deloitte at løbe op i over 300 mio. kr.

- At handle på internettet er nemt og bekvemt og derfor i hastig vækst, men der er ingen tvivl om, at det gør os sårbare som forbrugere. Selvfølgelig er det frustrerende at betale for en vare, som aldrig dukker op, for så efterfølgende at finde ud af, at internetbutikken bare var et fupnummer, siger cyberekspert i Deloitte Kim Schlyter.

Ifølge Deloitte er det især brugte varer, helseprodukter og elektronisk udstyr, som danskerne bliver snydt for, men også tøj, sko, smykker, mode-accessories og boligudstyr er yndede varer, hvor danskerne går i de it-kriminelles onlinefælder.

Svært at gennemskue
Kim Schlyter påpeger, at det er svært for forbrugerne, at gennemskue et svindelnummer, før det er for sent, da hjemmesiderne ligner rigtige internetbutikker og ofte også bærer kendte virksomhedsnavne.

- I dag kan man for ganske få dollars købe tusindvis af e-mail-adresser på det sorte marked. Den slags kan alle cyberkriminelle få fat i. Går man skridtet videre, kan man også let købe passwords og andre personlige oplysninger, som kan bruges til at gøre svindelnumre mere troværdige, siger Kim Schlyter.

 

 

Opdateret 10. nov 2020