E-supermarkeder spås eksplosiv vækst

23. nov 2017 -
This describes the image
Online dagligvareaktører som Coop kan se frem til mere vækst i 219 ifølge en ny undersøgelse fra FDIH. Foto: Coop
Skrevet af: Henrik Denman

Onlinehandlen med dagligvarer står foran sit store gennembrud på det danske marked. Nethandlen ventes i de kommende år at gå fra en omsætning på et par mia. kr. i dag til 12 mia. kr. i 2027.

I en ny prognose for dansk dagligvarehandel frem til 2027 skønner Retail Institute Scandinavia, at nethandlen med dagligvarer vil stige betydeligt i de kommende 10 år.

Forventningerne i den nye prognose er skruet betragteligt i vejret i forhold til sidste års prognose. I sidste prognose skønnede Retail Institute Scandinavia, at den samlede nethandel med dagligvarer ville nå op på syv-otte mia. kr. i 2025. Nu forventer prognosen, at der vil være årlige vækstrater på 15 pct., så nethandlen med dagligvarer i 2027 vil udgøre 12 mia. kr.

Adm. direktør Henning Bahr forventer, at omkring halvdelen af den samlede omsætning af dagligvarer på nettet på 12 mia. kr. i 2027 vil blive styret af dagligvarekæderne. Ifølge Henning Bahr er e-handel med dagligvarer inde i en kraftig stigning, der drives af en stigende efterspørgsel, men også af et bedre udbud, som danskerne kan vælge imellem.

Måltidskasser

Udviklingen omfatter både almindelige indkøb og salget af måltidskasser.

– Udviklingen med måltidskasser og abonnementsordninger er meget interessant. Det er her, at jeg forventer, at dagligvareaktørerne vil satse.

Henning Bahr siger, at dagligvarehandlen på det seneste er blevet mere aktiv inden for e-handel med fødevarer. Coop har lanceret Coop. dk Mad og tilbyder i dag også måltidskasser. Dansk Supermarked er blevet hovedaktionær i Skagenfood. Bilka har introduceret en løsning med drive ind, hvor kunderne kan hente dagligvarer, som de har bestilt online.

– Jeg tror, at der bliver en del løsninger, som kommer fra dagligvarekæderne, og som kan være interessante for forbrugerne.

– Jeg forventer også fortsatte opkøb, ligesom Dansk Supermarked købte Skagenfood. Så kan man diskutere, om det er en dagligvarekæde, der går ind i nethandel, eller om kæden bare køber en pure player, som får lov til at fortsætte som pure player. Jeg tror alligevel, at vi vil se løsninger med udspring i de fysiske butikskæder, siger Henning Bahr.

Opdateret 10. nov 2020