Danske forbrugere har nordisk rekord i onlinehandel
Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under corona-pandemien.
Således har knap 8 ud af 10 danske forbrugere foretaget ét eller flere onlinekøb under pandemien, men det gælder 72 pct. i Sverige, 66 pct. i Norge og 67 pct. i Finland.
Det viser en ny undersøgelse, Nordic Consumer Trends, som er foretaget af PwC og Norstat.
Dagligvareindkøbet repræsenterer forbrugernes største adfærdsændring, og knap hver anden (46 pct.) forbruger i Skandinavien angiver at have benyttet sig mere af onlinekanaler at handle dagligvarer.
Særligt de +75-årige vil holde fast i at købe dagligvarer online. Her svarer hele 63 pct. af dem, som nu handler online, at de vil fortsætte med at købe dagligvarer online. For de 24-39-årige gælder det for 43 pct.
Ifølge undersøgelsen forventer 31 pct. af de danske forbrugere, som har benyttet sig af mere online shopping under corona-pandemien, at de fremadrettet vil fortsætte med at anvende onlinekanaler til shopping. Det gælder i Sverige for 27 pct., i Norge for 29 pct., men det i Finland drejer sig om 35 pct.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” siger Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy& i en pressemeddelelse.
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends, der er en undersøgelse af 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, for at forstå og kunne navigere i skiftende forbrugeradfærd og -tendenser.
Læs også: Nemlig.com indtager andenpladsen over mest benyttede netbutikker