Dagligvarekunder vil selv udvælge æbler og brød
Danske forbrugere vil ikke overlade udvælgelsen af dagligvarer til et onlinesupermarked. De vil selv i butikken.
I hvert fald varer knap otte ud af ti (77 pct.) i en undersøgelse, som konsulent- og rådgivningsvirksomheden Loyalty Group netop har foretaget, at de ikke køber dagligvarer på nettet, fordi de selv vil se og udvælge varerne.
- Danskerne er generelt meget aktive onlineshoppere, og 10 pct. af detailsalget sker via nettet. Når vi ikke i samme grad køber dagligvarer på nettet, kan det skyldes, at supermarkederne ligger tæt i Danmark. Samtidig siger forbrugerne, at de vil se varen. Når danske forbrugere køber tøj via nettet, er der returlabel med i pakken, og en hel varer del ryger retur, når kunden har haft den i hånden. Den går ikke med fødevarer, siger researchchef i Loyalty Group, Lars Jepsen.
Hver sjette synes, at varer i et onlinesupermarked er for dyre, mens hver syvende siger, at det er uinspirerende at købe ind på nettet.
- Måske har den for danskerne rigtige form for onlinesupermarked endnu ikke set dagens lys. Man kunne forestille sig, at kunden via nettet bestilte de basale dagligvarer, der var pakket i en boks i butikken, når kunden kom for at udvælge sig det gode kød, frugt og grønt. Det ville samtidig kunne give en helt anden typer butikker, siger Lars Jepsen.
Kun hver tiende af dem, der ikke køber dagligvarer på nettet i dag, vil gøre det i nær fremtid.
Anderledes er tilfredsheden hos dem, der køber dagligvarer på nettet i dag. Blandt dem svarer seks ud af ti, at de forventer at køber mere mad via nettet i fremtiden.