Amazon gør konkurrenter skarpere

1. dec 2016 -
This describes the image
Foto: Amazon
Skrevet af: Henrik Denman

Amazon kommer til Danmark.

Påstanden kommer fra Vincent De Gennaro, der er europæisk adm. direktør for teknologivirksomheden Soasta med base i USA. Virksomheden hjælper online-virksomheder til at skærpe deres forretningsmodel og yde en bedre service over for deres netkunder, end de gør i dag. Amazon er dog ikke en af kunderne.

Stillet over for en vis portions skepsis over for påstanden om, at Amazon skulle komme til Danmark, siger han:

– Vi har ingen præcis viden om det, men der er intet til hinder for, at Amazon også skulle rykke til Danmark. De har en grundigt afprøvet forretningsmodel, og de er bare de bedste på markedet. De rykker konstant ind i nye lande med både nonfood og food, mest ved hjælp af partnere, så det vil være nemt for dem at rykke ind i Danmark.

– Vi samarbejder med nogle af de bedste detailhandlere på nettet, og Amazons vækst og indflydelse står højt på deres dagsorden. For dem er spørgsmålet, hvordan de kan konkurrere med Amazon. Når Amazon er de absolut bedste, gælder det om at sætte Amazons standard som mål for ens egen netbutik. Man skal ikke kopiere Amazon, men tage det bedste, forklarer Vincent De Gennaro.

De er bare bedre

Dansk Handelsblad talte forleden med ham, da han holdt møde i København med førende nordiske detailhandlere.

Spørgsmålet er så, hvad Amazon gør så meget bedre end andre?

Ifølge Vincent De Gennaro handler det især om kundeoplevelsen på netbutikken. Kunder online gider simpelthen ikke vente to splitsekunder på, at en ny side i netbutikken kommer frem. For mange forbrugere, der handler online, gælder det om tid. Et kritisk element er, hvordan netbutikkens sider kommer frem for kunden. Er siderne for dårlige, og går det for langsomt, dropper kunden butikken og går videre til en konkurrent.

Amazon er bedre end andre på et andet område. De gemmer de digitale kunderejser. De sørger for at lagre hver eneste indkøbstur, kunderne foretager online.

– Amazon har en interesse i at være foran alle andre, og derfor analyserer Amazon de mange kunderejser. De ved præcist, hvad der virker godt på nettet og dermed får flere kunder til at bruge flere penge, og hvad der bare tænder online kunder af.

Analyser her og nu

Amazon er desuden foran andre på den måde, de hele tiden giver deres kunder nye tilbud. Når man har købt en bog eller to om et bestemt emne, får kunden automatisk tilbudt flere bøger om samme emne – og ofte til en skarp pris.

– Det er vigtigt at holde sig for øje, at hvis Amazon kan gøre det rigtigt, kan alle andre også gøre det. Mange netbutikker bruger analyser i dag, men de gør det ofte en uge senere. Det gælder om at analysere kundestrømmen ”real time”, så man kan justere ens netbutik med det samme.

Vincent De Gennaro forudser, at online handlen vil fortsætte med at vokse, og at det samtidig vil øge online grænsehandlen, som allerede i dag er et vigtigt tema for dansk detailhandel.

Opdateret 10. nov 2020