Wolt vil tage springet fra fastfood til dagligvarer

Øvrige 4. jun 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Wolt
  • Finske Wolt vil nu ekspandere forretningen i Danmark og satser på onlinedagligvarer. Ambitionen er udbringning på 30 minutter

Det danske marked for onlinedagligvarer får nu en ny spiller. Den finske platformsvirksomhed Wolt vil i sensommeren åbne et nyt supermarkedskoncept i Danmark, som skal levere dagligvarer på 30 minutter.

Det skriver Wolt i en pressemeddelelse.

Dermed kaster den finske udfordrer sig ind i et marked, som både Coop og Salling Group i senere år har kastet millioner efter, mens markedslederen Nemlig.com trods modvind stadig befinder sig i toppen af.

Wolt Market

  • Selskabet Wolt Services Danmark ApS driver Wolt Market
  • Wolt Services Danmark ApS er et datterselskab af Wolt Enterprises Oy
  • Wolt Market bliver et delivery/pick-up only marked. Dvs. at man som kunde ikke kan gå ind fra gaden og handle
  • Wolt Market kommer til udelukkende til at levere via Wolt app’en, som drives af Wolt Danmark ApS
     

I første omgang bliver konceptet, der allerede er blevet testet i Finland og Grækenland, tilgængeligt for de københavnske kunder. Lavpraktisk fungerer det ved at Wolt åbner et fysisk supermarked i København, Wolt Market, som får et bredt sortiment af føde- og dagligvarer - der bliver tale om et "leveringsupermarked", hvilket betyder, at Wolt plukker varerne i butikken, men at kunderne ikke kan gå ind. Etableringen sker samtidigt med, at Wolt i øjeblikket er ved at indgå flere aftaler med købmænd og supermarkeder om direkte levering af dagligvarer via Wolts platform. 

- Teknisk set er det lidt som indkøb i gamle dage, hvor man gik ned til sin købmand og sagde: Jeg skal bruge en masse varer, og så fik man det leveret af en bydreng. Det er faktisk det, som vi kommer til at gøre, men bare gennem en app, har Tine Duelund Schou, kommunikationschef hos Wolt, blandt andet sagt til Børsen.

Overenskomster på plads

Med Wolt Market kan brugerne klikke omkring 1.500-2.000 varenumre direkte i kurven via Wolts app. Målsætningen er at kunne levere bestilte varer – hvad end det er madvarer, blomster eller noget helt tredje – på omkring 30 minutter, lyder det i pressemeddelelsen.

- Danskernes forbrugsmønstre ændrer sig hele tiden. Vi vil hellere prioritere tid med venner, familie og det, der betyder noget for os. Det har skabt et stort marked for takeaway og levering, og nu er vi også klar til at give danskerne superhurtig levering af dagligvarer. Dagligvarer er relevante for alle aldersgrupper – og mange ønsker ikke at stå i et fyldt supermarked med kø ved kassen – så vi glæder os til at afprøve konceptet og potentialet, siger Tine Duelund Schou.

Wolt er tidligere blevet kritiseret af 3F for ikke at benytte sig af overenskomster. Det nystiftede selskab Wolt Services Danmark ApS, som skal stå for den nye satsning Wolt Market, får dog ifølge Wolt HK-overenskomster.

- Vi er allerede i dialog med udlejere om potentielle lejemål, og vi har indgået en overenskomst med HK Handel for vores kommende fastansatte butiksmedarbejdere, som vi nu skal ud at rekruttere, siger Tine Duelund Schou.

Opdateret 4. jun 2021