Visa på charmeoffensiv i 7-Eleven

15. feb 2019 -
This describes the image
Foto: Screenshot fra Facebook
Skrevet af: Søren Tougaard

En Coca-Cola og en proteinsalat for 20 kr.

Sådan lyder det aktuelle kampagnetilbud, der fra 4. februar og 14 dage frem kører i 7-Elevens butikker. Kampagnetilbuddet markedsføres af Visa på sociale medier og gælder kun kunder, der betaler med Visa over mobilen.

Det gode spørgsmål er naturligvis, om kampagnen er første step til, at 7-Eleven helt vil droppe betalinger med Dankort fremover, som det er tilfældet hos McDonald's og Sunset Boulevard.

Læs også: Nets åben for ny prismodel bagved dankortet

For selv om store detailhandelsaktører som Salling Group og Coop bakker op om dankortets fremtid, er dankortet dyrt at modtage for butikskæder med mange små transaktioner, lyder det i en tidligere vurdering fra Lars Hansen, adm. direktør i Bank Brothers, der rådgiver om betalingsløsninger, i mediet Finans.

Og lige netop mange små transaktioner er selve kernen for enhver 7-Eleven butiksmedarbejder. Conveniencekæden vil dog ikke melde ud, om forbrugerne også kan betale med Dankort i fremtiden, eller om det er Visa-delen, der betaler for købet, når kunder betaler med et VisaDankort.

- Hos 7-Eleven følger vi debatten om dankort og andre betalingsformer med stor interesse, og vi bakker som altid op om den betalingsform, der fungerer bedst for vores kunder, siger Morten Vedel, kommerciel direktør i 7-Eleven, om det aktuelle tilbud, der kører i kædens butikker.

Læs også: Coop kæmper for lavere Dankort-omkostninger

Hård Dankort-kamp

Mens nogle kunder ser tilbudskampagnen som en oplagt frokostmulighed, er andre forbrugere mere skeptiske.

- Brug kun Dankort i Danmark. Visa bliver en dyr fornøjelse, når dankortet er væk, skriver Kurt Herløv Rasmussen på Facebook, hvor der reklameres for tilbuddet.

Nets har netop åbnet op for at tilbyde mindre forretningsdrivende med under 5000 årlige Dankort-transaktioner lavere, individuelle dankortpriser. Og Nets så også gerne en mulighed for at tilbyde individuelle dankortpriser i hele detailhandlen.

Læs også: Danske Bank og Nordea støtter op om dankortet

- Tiden er moden til at give hele prismodellen et servicetjek og overveje andre og mere fleksible prismodeller. I et betalingsmarked, der udvikler sig så hurtigt, som vi ser, er det relativt ufl eksibelt at være låst til, at priserne er noget, som styres politisk fra Christiansborg, sagde Jeppe Juul-Andersen i sidste uge til Dansk Handelsblad.

Den idé afvises dog blankt af erhvervsorganisationerne DSK, Dansk Detail og Dansk Erhverv, der bakker op om de regulerede dankortpriser.

Den nuværende Dankort-aftale mellem Nets og bankerne udløber ved udgangen af 2019. Danske Bank har netop indgået en ny femårig aftale med Nets, mens Nordea og mange andre banker og små lokale pengeinstitutter ventes at følge efter. Kun Jyske Bank er på nuværende tidspunkt helt ophørt med at udstede det kombinerede VisaDankort.

Opdateret 10. nov 2020