Varme og sport øger sodavandssalg
Nu begynder VM i fodbold – og så kan dagligvarebranchen glæde sig. Med så store begivenheder løfter salget af ikke mindst læskedrik sig mærkbart.
Tal fra analysefirmaet Nielsens rapport "Market trends Denmark" viser, hvordan salget af læskedrik udvikler sig, når der både mangler store internationale sportsbegivenheder og vejret tilmed er dårligt.
Salget af læskedrik steg med 3,2 pct. fra 2015 til 2016, hvor der både var OL og EM i fodbold. Til gengæld faldt salget af læskedrik med 4,3 pct. fra 2016 til 2017, som bød på en elendig sommer.
Retail AnalyticsNordic leader i analysefirmaet Nielsen, Rasmus H. Sarauw-Nielsen, siger, at der kan være flere forklaringer på, hvorfor der i 2017 var et faldende forbrug af læskedrik i volumen.
– Et element kan være, at kampagnemikset har ændret sig på pris og forpakninger og derudover var sommeren 2017 heller ikke den bedste, hvilket også har indfl ydelse på forbruget. Derudover kan store sportsevents som f.eks. OL i Rio og EM i fodbold i Frankrig have givet et højere forbrug i 2016, som ikke blev samlet op af den dårlige sommer i 2017. Nu kan vi jo så se frem til VM i fodbold, som kan være med til at øge forbruget af sodavand i forhold til 2017.
Ser man på danskernes forbrug af øl, var det stort set på samme niveau i både 2015 og 2016, mens det faldt med 1,4 pct. i 2017.
Dansk salg øget
I Bryggeriforeningen siger kommunikationschef Louis Illum Honoré, at branchen selv havde forudset et fald i forbruget af læskedrik i 2017.
– Salget i 2017 var kraftigt påvirket af en dårlig sommer, siger han.
Branchen kan til gengæld konstatere, at en stor del af salget af læskedrik er flyttet hjem til de danske butikker. Tidligere var salget af sodavand i grænsebutikkerne meget stort, men det har fjernelsen af afgiften på sodavand i 2014 ændret på.
Grænsehandlen sælger fortsat sodavand i store mængder, men på et noget lavere niveau end før afgiften blev fjernet. I 2013 blev der i grænsehandlen solgt for 960 mio. kr. sodavand i grænsesupermarkederne, og i 2016 var det faldet til 730 mio. kr.
Og Louis Illum Honoré forventer, at den udvikling vil fortsætte, så de danske butikker fortsat kan beholde en større del af salget af læskedrik.
– Da afgiften på læskedrik først blev halveret i 2013 og helt fjernet i 2014, har vi kunnet se en stigning i det hjemlige salg. Det er tydeligt for os, at lavere afgifter i Danmark medfører et stigende indenlandsk salg og et tilsvarende fald i grænsen. Bortfaldet af afgifter har givet et øget salg i de danske butikker, men 2017 var et specielt år, fordi sommeren var så dårlig, siger han.
Rasmus H. Sarauw-Nielsen fra analysefirmaet Nielsen peger på en ny udvikling i markedet.
– Et andet område, hvor vi også ser vækst, er inden for alkoholfri øl. For producenterne af øl, snaps og akvavit består udfordringen i at skabe nye situationer, hvor deres produkter kan bringes i spil. Det er en proces som vil tage tid men som ikke er umulig. Der bliver fx eksperimenteret med at lave cocktails med snaps og bryggerierne investerer stort i at få øl med ingen eller lav alkoholprocent ud til forbrugerne, siger han.