Varesikring minimerer tyveri med 35 procent
En effektiv varesikring nedbringer ikke blot butikkens tyveri markant, men gør det også muligt at sælge endnu flere varer, som før var gemt væk for kunderne.
Det viser erfaringerne fra rådgivnings- og varesikringsfirmaet Nordic Retail i Ballerup.
Ifølge Jesper Schønnemann, salgschef i Nordic Retail, kan en butik aldrig gardere sig 100 pct. imod tyveri, men det er muligt at skære 30-35 pct. af butikkens tyverisvind helt væk ved hjælp af varesikring, fortæller han.
- Hvis man har et butikstyveri på 600.000 kr. ud af en årlig omsætning på 100 mio. kr., så kan et varesikringssystem skære 30 pct. af tyveriet væk. Det er 175.000 kr. årligt. Dermed er systemet tjent hjem på syv måneder, fortæller Jesper Schønnemann.
Blandt de varesikringsløsninger, dagligvarekæderne har iværksat over de senere år, er blandt andet klistrede mærkater på udsatte varer som Marabou, som ikke kan rives af varen uden at ødelægge emballagen.
Dermed kan varesikringen forhindre videresalg, hvor særligt kiosker har vist sig at udgøre et stort problem i især Storkøbenhavn.
Flaskealarmer hæver salget
Flere og flere butikker har også installeret alarmer på det dyre kød og investeret i flaskealarmer på spiritusflasker, som før stod gemt godt af vejen i butikkens kioskområde, men som nu har fået en central gulvplads i tilknytning til vinafdelingen.
- Hvis varen kommer frem i butikken, bliver den også solgt. Det er det, de oplever i Salling Group, efter de har fået al spiritus ud i butikkerne. Spiritus er et stort vækstområde i dagligvarebutikkerne, som nu kan have den dyre rom og den dyre gin fremme i butikken i stedet for i kiosken, siger Jesper Schønnemann, der i mange år har rådgivet butikker i at minimere svind.
Og han er ikke just imponeret over sikringsniveauet i dansk detailhandel.
- Vi er et af de lavest sikrede lande i Europa. Tag til Spanien eller Portugal, der har alle butikker stort set varesikring, siger Jesper Schønnemann, som forventer en stigende varesikring herhjemme de kommende år.
Han fortæller, at det i en typisk dansk dagligvarebutik koster ca. 35.000 kr. at lave varesikring.
- Det, at Aldi har stor fokus på varesikring betyder, at det kommer til at vokse markant herhjemme. Jeg forventer også, at flere lavprisbutikker begynder at varesikre deres dyrere varer som f.eks. kød, siger Schønnemann.