Væksten i tomme butikker er bremset

23. aug 2019 -
This describes the image
Kiwi Lystrup ved Aarhus lavet om til Netto Den tidligere Kiwi-butik i Lystrup ved Aarhus er en af cirka 4 butikker, som Salling Group har lavet om til Netto. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

For første gang i et år er andelen af butikslokaler til leje eller salg ikke steget.

Over fire kvartaler er udbuddet af butikslokaler steget fra 5,4 til 6,4 pct. af de samlede arealer til detailhandel på lidt over 12,5 mio. kvadratmeter.

Det seneste kvartalstal fra Ejendomstorvet.dk, der er ejet af landets ejendomsmæglere, viser et lille fald til 6,3 pct.

På landsplan betyder det, at lidt over 1.700 butikslokaler samt lokaler til cafédrift eller lignende lige nu er udbudt enten til leje eller til salg via Ejendomstorvet.dk.

- Vi registrerer egentlig ikke stigende efterspørgsel på butikslokaler, men markedet har efterhånden fordøjet, at dagligvarekæderne lukkede næsten 200 butikker, de fleste ret store lejemål. Kiwi lukkede kæden helt, og siden lukkede Fakta og Aldi mange forretninger. Efterfølgende har nogle kæder så åbnet nye butikker. En anden forklaring er, at ledige butikslokaler en del steder overgår til f.eks. beboelse eller klinikker, fordi nogle kommuner er blevet mere fleksible, siger Frank Heskjær, detailhandelschef i EDC Erhverv Poul Erik Bech.

Langt fra tomgangen i 00'erne

Kiwi-kæden med 103 butikker opgav Danmark i april 2017, og få uger efter varslede tyske Aldi lukning af 32 butikker.

Et år senere bebudede Coop, at 47 Fakta-butikker skulle lukkes, mens Irma har foretaget 10 lukninger og ca. 20 urentable butikker er blevet lukket ned i Dagli'Brugsen.

Nordicals-mæglerkæden – det tidligere Nybolig Erhverv – ser flere tendenser bag tallene:

- I øjeblikket er den negative effekt af øget nethandel større end den positive effekt fra stigende privatforbrug, men på mange handelsgader i de større byer går det rigtig godt. Nogle steder er lejen kommet så højt op, at butikkernes indtjening kan have svært ved at bære det, så ledige butikslokaler på de attraktive strøggader kan være udtryk for, at udlejerne tester markedet, siger analysechef Stig Plon Kjeldsen.

Det seneste kvartal er der blevet færre udbudte eller ledige butikslokaler i syv af de 11 landsdele, Danmarks Statistik anvender.

Før finanskrisen lå tomgangen gennem flere år omkring 2 pct. på landsplan.

Opdateret 10. nov 2020