Væksten i discount flader ud

26. feb 2016 -
This describes the image
| Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter flere år, hvor kunde-trafikken kun gik én vej: Fra købmænd, supermarkeder og varehuse mod et voksende antal discountbutikker, er billedet nu blevet noget mere broget.

I 2015 tegnede discount sig stadig for den største vækst blandt dagligvarebutikkerne med en samlet omsætningsfremgang på 3,8 pct. en to af de øvrige butiksformater klarede sig bedre end længe.

Ifølge en ny brancheopdelt udgave af Danmarks Statistiks detailomsætningsindeks gik supermarkederne således frem for første gang på denne side af finanskrisen - med 0,6 pct., og de mindste butikker, købmænd og kiosker, mistede "kun" 2,4 pct. sidste år.

Det er det mindste fald siden 2011, som blev det sidste år, hvor de havde fordel af en gammel lukkelov.

Gruppen med varehuse tabte minimale 0,3 pct. i 2015.

Loft på 1600 discountbutikker

Den relativt beskedne fremgang i discountsegmentet sidste år hænger ikke mindst sammen med, at antallet af discountbutikker er holdt op med at vokse.

Selv om opbremsningen kan være midlertidig, kan det hurtigt måles på væksten, når der ikke kommer så mange nye butikker til, som der gjorde i årene frem til 2014. Der blev der typisk åbnet yderligere 50-60 butikker om året.

I dag er der knap 1600 discountbutikker, og ikke meget tyder på en større netto-tilgang i år.

Med de senest udmeldte lukninger i både Coops Fakta og Dagrofas Kiwi - med over 30 butikker til sammen - skal flere af de øvrige kæder i hvert fald øge ekspansionstempoet, hvis det samlede antal skal begynde at vokse igen.

Opdateret 10. nov 2020