Ung it-ingeniør vendte Skousen

24. feb 2016 -
This describes the image
Adm. direktør i Skousen, Jonas Dørken vendte Skousen. Her ses han i hovedrollen i kædens tv-reklamer. Foto: Skousen
Skrevet af: Claus Jensen

Den gamle familievirksomhed Skousen gik konkurs i 2011 og blev opkøbt af WhiteAway Group, hvis direktør Johannes Gadsbøll valgte at ansætte den unge og i denne sammenhæng uprøvede it-ingeniør Jonas Dørken til at forestå den omfattende turnaround af hvidevarekoncernen.

- En af årsagerne til, at det er lykkede, det er, at vi ikke gør, som man plejer. Jeg ved faktisk slet ikke præcis, hvordan man plejer at gøre, siger den i dag 35-årige Jonas Dørken, adm. direktør i Skousen.

I forbindelse med den store turnaround har Skousen sagt farvel til sine tidligere ansatte, udskiftet mange franchisetagere og udskiftet kæde-drevne butikker med franchisebaserede butikker. Kæden har skåret ned på de omkostninger, der ellers typisk er i en detailkæde med fysiske butikker.

- Vi har ingen regionschefer eller distriktschefer, der kører rundt, og vi har ingen marketingsdirektør i dyr firmabil. Hvis man har alle de omkostninger, så giver det bare underskud. Vi har i stedet nogle online-værktøjer, så vi kan måle alt. Vi har et online hus til at bakke op om den gamle kæde. Det har været uundværligt for os. Jeg ville ikke have kunnet få Skousen op at køre uden Whiteaway, for tingene starter online i dag, og huset her kan noget ekstraordinært, siger han.

Skousen har i hovedkvarter hos WhiteAway.com i Risskov ved Aarhus, og driver herfra den fysiske kæde, som er vokset til i dag 53 danske og 16 norske franchisebutikker sideløbende med netbutikken Skousen.dk.

Netpriser i butikkerne

Kæden har taget konsekvensen af, at kunderne gerne vil have service i en lokal butik – men de er ikke villige til at betale for det.

- Der er så stor gennemsigtighed med priserne på nettet, at kunderne gider ikke handle med dig, hvis du er for dyr. Kunderne er ligeglade med, at du i en butik har omkostninger til husleje, rådgivning og service, og derfor er vi ikke dyrere end netpriserne i selv den mindste garagebutik, siger Jonas Dørken.

Den unge direktør har selv hovedrollen i de skæve tv-reklamer, som gør op med Skousens tidligere lidt støvede image, og han giver her budskabet videre til danskerne, at Skousen matcher de laveste netpriser.

Jonas Dørken forklarer, at det kan lade sig gøre for franchise-butikkerne at konkurrere med netpriserne trods omkostninger til husleje og medarbejdere, fordi de nyder godt af, at Skousen som Danmarks største hvidevareaktør har nogle gode indkøbspriser, som kommer butikkerne til gode, uden at de er tvunget til selv at købe stort ind selv, da kæden tager hele risikoen ved lagerbindingen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?