Undersøgelse: Hver ottende svensker har handlet på Amazon.se

Øvrige 19. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Amazon
  • Den lokale Amazon-markedsplads har fået godt fat i de svenske forbrugere siden lanceringen, viser undersøgelse fra Norstat. Trafikken er steget med 40 pct. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Den amerikanske tech- og logistikgigant Amazon rykkede omsider fysisk ind i Norden i oktober sidste år med lanceringen i Sverige, der dermed blev det 18. Amazon-land i verden.

I flere år har Amazons ankomst været ventet af analytikere og folk i og omkring detailbranchen.

Den lange ventetid har især skabt frygt om, hvad Amazons nordiske tilstedeværelse vil betyde for detail og e-handlere, men også hvilke fordele producenter kan få ud af en international markedsplads som Amazon. 

I sidste uge afholdt Børsen et webinar om Amazons lancering i Sverige i samarbejde med blandt andre Norstat og reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.  

Og her fik lytterne seneste nyt om Amazons svenske forretning. 

Således viser nye tal fra Norstats Amazon Tracker, at hver ottende svensker (12 pct.) har købt på Amazons svenske markedsplads fem måneder efter lanceringen, og at yderligere 35 pct. har intention om at prøve at shoppe på Amazon.se. 

Samtidig viser datatrafik, at tilstrømningen til Amazon er steget eksplosivt de senere måneder. 

- I Australien gik man live i december 2017, hvor man efter fire måneder så en reel vækst på 20 pct. i antal besøgende. Hvis vi kigger på Amazon i Sverige, er man gået fra fem millioner besøgende før lanceringen til 10 millioner ved lanceringen og efter fire måneder til 14 millioner besøgende på en måned. Det er en vækst i trafik på 40 pct. Så indtil videre ser ud som en hurtigere adaption i Sverige end i Australien, siger Jeppe Hamming, partner og head of marketplaces hos Nørgård Mikkelsen. 

Størst onlinehandler om få år 

Endnu er der ikke sluppet nogle omsætningstal ud for Amazon Sverige.

Konsulentfirmaet Boston Consulting Group estimererede tilbage i december 2020, at Amazon vil opnå en markedsandel på 5-10 pct. i Norden i 2025. Bag estimatet lå, at Amazon vil lancere sin forretning i alle nordiske lande.  

Samme markedsandel gætter Jeppe Hamming på, at giganten vil have om få år.  

- Mit bedste gæt er, at vi nok ligger lidt over 5 pct. og nok nærmere i det her 5-10 pct. leje. Hvor meget er 5-10 pct. markedsandel så i virkeligheden? I Danmark vil det være nok til at være den største onlineforhandler. Zalando har under 5 pct., så det er stort. Også især fordi, det vil være endnu større i nogle givende kategorier, siger Jeppe Hamming.

De tre største kategorier, som svenskerne viser størst interesse for at købe på Amazon, er elektronik, sports-, trænings- og outdoor-udstyr samt bøger, viser undersøgelsen fra Norstat Amazon Tracker. 

Herhjemme vil flest købe elektronik efterfulgt af tøj og sko samt bøger, såfremt Amazon havde en dansk webshop, viser undersøgelsen fra Norstat. 

  

    

 

 

 

   

 

  

Opdateret 20. apr 2021