Undersøgelse: Black Friday rykker online under ny coronabølge
Længe før årets Black Friday den 27. november, der traditionen tro er en af de helt store handelsdage med en omsætning på ca. 2 mia. kr., har butikkerne fået besked på at droppe kø- og slagtilbud for at undgå for tæt kontakt blandt kunder.
Derfor vil detailhandlen i år sprede slagtilbuddene over flere dage i forsøget på at skabe den bedste sikkerhed for kunder og ansatte.
Men uanset krav og restriktioner i den fysiske handel vil et stort antal danskere i år gøre deres Black Friday-køb online. Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel, der har spurgt 1005 repræsentative danskere om deres forventninger i forbindelse med Black Friday.
Her svarer 61 pct. ja eller måske til spørgsmålet om, om de forventer at købe tilbud i forbindelse Black Friday.
Og af dem, der svarer ja eller måske, vil 54 pct. primært foretage deres køb online, mens blot 14 pct. angiver, det primært kommer til at ske i de fysiske butikker. Lidt over hver femte (22 pct.) angiver begge steder.
- Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomheder sørger for at styrke deres digitale kanaler, så de er tilstede, der hvor et stadigt stigende antal forbrugere er, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.
Corona spiller ind på købskanal
Det er især blandt de unge forbrugere på 18-29 år, der svarer, at coronapandemien i høj grad spiller ind på deres valg af købskanal under Black Friday.
Således angiver 47 pct. af den unge forbrugergruppe, at grunden til, at de vil handle online til Black Friday i høj eller meget høj grad skyldes corona. Netop de unge har været overrepræsenteret blandt coronasmittede den seneste tid.
Undersøgelsen viser også, at 24 pct. af dem, der har svaret at de vil eller måske vil købe noget i forbindelse med Black Friday, forventer at købe for flere penge i år end sidste år.
I snit forventer de at handle for 1.912 kr. under Black Friday.
55 pct. af beløbet, de forventer at bruge, er køb til dem selv, mens 45 pct. er tiltænkt som gaver.
Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday er ifølge undersøgelsen tøj og sko, elektronik og el-udstyr samt personlig pleje.