Svenskerne søgte mod ICA’s største butikker i juli

18. aug 2020 -
This describes the image
Foto: ICA

Et af de store temaer i pressedækningen af coronakrisen herhjemme har været forskellen mellem håndteringen i Sverige og det store flertal af andre sammenlignelige lande. Danmark for eksempel.

Den friere svenske tilgang har bl.a. resulteret i et væsentligt højere antal døde - også set i lyset af indbyggertallet.

Men også på et mere lavpraktisk plan, hvad angår valg af indkøbssted, ser det anderledes ud i Sverige end herhjemme.

Hvor danskerne i højere grad har handlet lokalt og i de mindre butiksformater, inklusive discount, hælder svenskerne til at købe større ind i et stort butiksformat som ICA Maxi.

De godt 80 hypermarkeder med et gennemsnitligt salgsareal på 6500 kvm sælger mest af alle markedsleder ICA’s kæder.

Ifølge den seneste opgørelse var ICA Maxi igen i juli vækstvinderen af de fire formater i koncernen.

Med endnu en måned med en tocifret vækstprocent - 11,6 pct. - holder Maxi dampen oppe. I årets første syv måneder er fremgangen i forhold til samme periode sidste år på 11,3 pct., og også hvad angår fuldt sammenlignelige butikker, er væksten så tæt på 10 pct., som man kan komme.

Alle ICA’s kæder oplever vækst igen i år, men supermarkedskæden Supermarket mindst med 3,4 pct. - halvt så meget som nærbutikkerne i ICA Nära.

Samlet har ICA’s kæder i Sverige øget omsætningen med 7,5 pct. i de første syv måneder af 2020 til knap 76 mia. svenske kr. - små 55 mia. kr.

Tocifrede vækstprocenter i Willy’s

Under de mere normale omstændigheder i årene forud har den noget mindre konkurrent Axfood gennemgående slået ICA på væksttallene. Det gælder i særdeleshed Axfoods ekspanderende lavpriskæde Willy’s.

Men for tiden er rollerne byttet om. Axfood er også engageret i foodservice og grænsehandel, og begge dele har været udsat i coronakrisen.

I første halvår af 2020 var Axfood-koncernen som helhed ”kun” vokset med 6,7 pct.

De 216 Willy’s-butikker er igen et trumfkort med en fremgang i omsætningen på 10,7 pct. til knap 16 mia. svenske kr.

Dermed er den samlede fremgang en anelse mindre end i ICA’s Maxi-format.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?