Svenske spilforhandlere er positive
Den svenske conveniencesektor ser positivt på fremtiden, men det er i højere grad fastfoodbutikker end kiosker, som forventer øget omsætning i det kommende år.
Sektorens syn på fremtidsudviklingen fremgår af en konjunkturanalyse, som branchen udsender hvert kvartal. Svensk Servicehandel & Fast Food udarbejder i samarbejde med analyseinstituttet HUI Research det såkaldte Servicehandelsindex, hvor man tager temperaturen hos fem delbrancher: Fast food, café, minilivsbutikker, spil & tobak samt trafikbutikker.
Analysen viser, at 39 pct. af conveniencebutikkerne forventer, at omsætningen vil øges eller øges meget i det næste halvår i forhold til samme periode i år. 50 pct. siger, at omsætningen vil være uforandret, mens 11 pct. mener, at butiksomsætningen vil falde eller falde meget.
Fast food og spil
Dykker man ned i tallene, fremgår det, at minilivsbutikkerne ser pessimistisk på omsætningsudviklingen i det næste halvår. Trafikbutikkerne tror, at omsætningen vil være uforandret.
Det er således butikker med snacks og fast food samt spilforhandlere, der forventer et øget salg.
Svensk Servicehandel & Fast Food oplyser, at salget i branchen steg med 2,5 pct. i tredje kvartal i år i forhold til samme periode sidste år. Den største vækst hentede spilforhandlerne, hvor omsætningen øgedes med 3,7 pct. I den modsatte ende faldt omsætningen i minilivsbutikkerne med 0,1 pct.
– Det er glædeligt, at conveniencebranchens omsætning steg med 2,5 pct. i tredje kvartal. Det viser, at branchen ikke vare vokser gennem nyåbninger, men at salget endda stiger i de eksisterende butikker, siger Bengt Hedlund, adm. direktør for Svensk Servicehandel & Fast Food.
Tekst og foto: Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Mens trafikbutikkerne forventer en uændret omsætning i det kommende halvår, tror butikker med spil og tobak på at se et øget forbrug.