Svensk madspildssupermarked har fået fodfæste i Danmark
-
Madspildssupermarkedet Motatos har vundet indpas i det danske onlinemarked for fødevarer - men den internationale forretning går stadig i minus trods fremgang
Svenske Matsmart-Motatos kan internationalt set notere en fremgang i omsætningen på 33 pct. sammenlignet med 2019. I alt lander koncernens samlede omsætning på 361 mio. kr. Fremgangen på toppen kaster dog ikke plus på bundlinjen af sig.
Koncernens årsresultat efter finansielle poster viser et underskud på -67 mio. kr. mod -71,7 mio. kr. i 2019.
- Samlet set betød 2020 et vendepunkt for os, hvor vi tangerede et positivt resultat før afskrivninger i flere måneder på vores hjemmemarked; Sverige, samtidig med at vi gik ind på et af verdens største markeder; Tyskland. Fremadrettet vil vi fortsætte med at udvide til flere markeder, og med vores nye nordiske robotiserede varelager, som vi begyndte at bygge i 2021, har Matsmart-Motatos lagt et meget solidt fundament for rentabilitet i en nær fremtid i Norden, lyder det fra Karl Andersson, CEO Matsmart-Motatos.
Fremgang i Danmark
Siden den danske opstart i slutningen af 2019 har Motatos herhjemme "reddet" 236 ton mad fra at ende i skraldespanden. Det giver en samlet omsætning i det danske marked på 17,6 mio. kr., hvoraf især slutningen af 2020 har budt på fornuftig vækst.
- Motatos' forretningskoncept - at redde madvarer og andre produkter fra at gå til spilde - er blevet taget rigtig godt imod af danskerne, der både er meget bevidste om udfordringen med at undgå madspild, og også meget prisbevidste. Især slutningen af året viste en tydelig acceleration i væksten, hvor vi kunne konstatere en stigning på 20 pct. fra måned til måned. Nu glæder vi os til at fortsætte de positive takter, og bidrage til at danskerne kan redde endnu mere mad fra at gå til spilde, siger landechef i Danmark, Kasper Stærk.
På hjemmemarkedet i Sverige blev 8.952 ton mad og forbrugsvarer reddet fra at gå til spilde, en stigning på 77 pct. i forhold til året før.