Svensk kæde leverer færdigretter med ekspresfart
Et færdigt måltid på 60 minutter kombineret med levering af dagligvarer til umiddelbart forbrug er det seneste initiativ fra det svenske Icas innovationscenter Icax.
Konceptet skal ses på baggrund af, at restauranterne har taget markedsandele fra dagligvarehandlen i flere år.
- Kunderne efterspørger mere bekvemme løsninger for at gøre hverdagen så nem som muligt. I dag har vi tekniske løsninger, der hjælper os med at opfylde det behov. Vi ser, at efterspørgslen efter måltidsløsninger vokser, siger Emma Lindahl, co-lead hos Icax.
Hun er overbevist om, at den stærke tendens med færdige måltidsløsninger er ved at blive permanent.
- Det er nemt og tidsbesparende i en tid, hvor mange mennesker ønsker at bruge deres hverdag på andet end at lave mad. Vores måltidstilbud forbinder Ica-butikkens restaurant og hjemmet på en fleksibel måde, siger hun.
Lokalt præg
De forsøg, der er lavet, har hovedsagelig været i bymiljøet. Meningen er, at kunden skal kunne bestille, hvad han eller hun tror vil blive brugt inden for cirka et døgn.
- Vi vil fortsætte med at teste konceptet i mindre byer efter sommeren, siger Emma Lindahl.
Hver deltagende Ica-forhandler kan sætte sit eget lokale præg på sortimentet.
- De kender deres kundegruppe, er lydhøre og ved, hvad deres kunder ønsker, forklarer hun.
Kunden bestiller via en mobil-app og betaler. Den lokale butik, der får ordren, henter den færdige mad og eventuelt supplerende varer og leverer til kunden inden for 60 minutter.
I pilotprojektet er blandt andet el-cykler blevet brugt til transporten.
- Elektriske cykler har fungeret godt, og vi undersøger for tiden forskellige leveringsmuligheder, hvilket er et vigtigt bæredygtighedsspørgsmål. Logistiske løsninger vil blive tilpasset lokalområdet og ud fra muligheden for at samarbejde med forskellige partnere. Vi bemærker, at bæredygtighedsaspektet ved leverancer bliver stadig vigtigere for kunden. Ruteoptimering bliver vigtig, og vi vil have forskellige leveringsløsninger afhængigt af, hvordan lokalområdet ser ud, forklarer Emma Lindahl.
Det er en balancegang at levere bæredygtigt og samtidig have en hurtig service.
- Når vi etablerer tjenesten, ser vi på området, så det bliver muligt at opfylde de krav, som kunderne har ret til at stille til transporttid og leveringsmetoder.
Familier med småbørn er en af de mest interessante målgrupper for tjenesten.
- Vi henvender os til alle, der ønsker let hjælp til at samle hverdagens daglige puslespil.
Bæredygtighed
Emballage er et kontroversielt emne inden for bæredygtighed. Den færdige mad skal normalt være pakket nøje og i flere beholdere for at bevare friskhed og varme.
- Vi er i dialog med flere aktører for at finde en god løsning, siger Emma Lindahl fra Icax.
Leveringsprisen på fødevarerne er i øjeblikket omkring 60-70 svenske kroner, svarende til 42-49 danske kroner.
- I pilotforsøget undersøger vi, hvilket prisniveau kunderne mener er rimeligt.
Ica har endnu ikke igangsat en større marketingkampagne for tjenesten.
- Vi ser nu på forskellige muligheder for markedsføring. Instagram kan være en naturlig kanal, men vi kommer helt sikkert til at operere parallelt på mange forskellige kanaler, siger Emma Lindahl afslutningsvist.
Grøn vision
Daniel Hellström er lektor ved Center for Handelsforskning ved Lunds Universitet. Han ser Icas satsning som spændende og helt i tidens ånd.
- Men jeg tror, det er vigtigt at skille sig ud fra traditionelle færdigretter og satse mere på "grønne" måltider og drage nytte af de lokale innovationskræfter hos købmændene.
E-handel er generelt steget dramatisk over de seneste år, men e-handelsinitiativet i den svenske dagligvarebranche har ikke været så vellykket.
- Hvis man styrker konceptet med nye tiltag, som Icas, kan det være en måde at sætte skub på dagligvarehandlens e-handel. Men det er vigtigt at tilbyde hurtig og rettidig levering for at skabe kundeloyalitet, siger Daniel Hellström.
Hvor godt rimer sådan en satsning med bæredygtighedsmål, hvor leveringsmetoder er en stor udfordring?
- Transporten kan være en bekymring, men det er et spørgsmål om at se på hele processen. Hvis mad og madlavning er forbundet med klimahensyn, kan det kompensere. F.eks. som Ica-Tuna i Lund gør, hvor produkter, der nærmer sig sidste salgsdato, bruges til fremstilling af færdigvarer. Det er et interessant greb, men kræver dygtige og kreative kokke, siger Daniel Hellström.