Svensk foodservicemarked taber pusten
Markedet for udespisning vokser, også i udlandet. Men nye tal fra Statistiska centralbyrån, Sveriges svar på Danmarks Statistik, viser en afmatning i foodservicebranchens salg til restauranter.
Første halve år viser en moderat vækst på 4,7 pct. for det svenske cateringmarked, men væksten skyldes i højere grad prisstigninger end volumenstigninger.
Mens omsætningen voksede med 4,2 pct. i de svenske restauranter i andet kvartal, øgedes volumenvæksten meget beskedent med 1 pct.
- Det er historisk. Restauranterne har taget store andele fra dagligvarehandlen siden starten af 00’erne. Nu tager man kampen op og begynder at tilbageerobre andelene, siger Johan Kaij, senioranalytiker og adm. direktør i det svenske analysefirma for fødevarebranchen Movement Consulting, til det svenske medie Fri Köpenskap.
Ifølge de svenske statistikmyndigheder er væksten støt aftaget de seneste par år. I første halvår af 2016 lå væksten på ca. 8 pct. i omsætning og knap 6 pct. i volumen.
Mere mad på farten
Skiftet i udviklingen skyldes især, at udbuddet, og ikke mindst kvaliteten, af convenience i dagligvarebutikkerne er vokset de senere år, lyder vurderingen fra flere eksperter.
Dette er ikke kun tilfældet i Sverige, det samme ses også i Danmark – og det evige foregangsland USA.
- Hvis man ser på USA, er de der kommet et langt stykke ad vejen med at tage markedsandele tilbage til dagligvarehandlen. I Sverige har vi ligget nogle år bagefter, men vi har udvidet vores udbud og indhentet dem, siger Johan Kaij til Fri Köpenskap.
Den største tilbagegang ser man i medarbejderkantiner, mens såkaldte trafiknære restauranter – af den type, man finder ved lufthavne, togstationer og motorveje – oplever en cirka tilsvarende fremgang på knap 10 pct. for første halvår af 2018.
Begge kategorier udgør dog en mindre del af restaurantmarkedet i Sverige. Traditionelle restauranter, som udgør næsten halvdelen af markedet, havde en vækst på niveau med den samlede branches.