Supermarkedskæder vandt julehandelsslaget
Der var stor spredning imellem, hvor godt de enkelte formater klarede sig under julehandlen, viser analysetal fra organisationen Dansk Erhverv.
F.eks. steg supermarkedernes omsætning med 3 pct. målt på de to julehandelsmåneder november og december i forhold til samme periode i 2015. Og ser man specifikt på omsætningen i december var omsætningsfremgangen på 2,1 pct, viser tallene.
Blandt discountbutikkerne var julehandlen derimod stort set status quo i forhold til 2015 både målt i forhold til decembersalget og salget fordelt på november og december, hvor discountbutikkerne havde en marginal fremgang på 0,1 pct.
Minusvækst i varehuse
Anderledes negativ julestemning var der over de to målte kategorier købmænd og kiosker samt anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger, der tæller varehus-formatet.
Her gik købmand og kiosker hele 7,4 pct. tilbage i decemberomsætningen i forhold til 2015, mens tilbagegangen målt for november og december landede på 6,5 pct.
Helt så slem en tilbagegang oplevede man ikke i varehus-kategorien, men det var tæt på. Her faldt omsætningen i december med 6,7 pct. i forhold til december 2015, mens omsætningen i de to julehandelsmåneder november og december dalede med 6,2 pct. i forhold til året forinden.
Mens brancher som vin- og spiritus, bagere og konditorer samt e-handel alle opnåede stor vækst på over 10 pct. under julehandlen i november og december målt i forhold til julehandlen i 2015, så det helt anderledes ud for tobaksforretninger, slagtere og musikforretninger, der oplevede en markant tilbagegang i omsætningen på henholdsvis 13, 29 og 37 pct.