Storstilet e-handelsprojekt lagt i graven

7. okt 2019 -
This describes the image
Lars Munch Shobr online dagligvarer Lars Munch Johansen var hovedmanden bag et storstilet dansk forsøg på direkte onlinesalg fra leverandører til forbrugerne. Shobr kuldsejlede i sin oprindelige form i 217. Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Først i september blev der sat punktum for et af de mere kulørte eventyr i dansk dagligvarehandel i de senere år.

Det skete, da selskabet Shobr Danmark Grocery Aps ifølge en ny registrering i CVR-registreret blev erklæret for opløst.

Meddelelsen kom to år efter en konkurs og efterfølgende lukning af et af de mest ambitiøse e-supermarkedsprojekter herhjemme. Et projekt, der blev til i et samarbejde med leverandørernes organisation Mærkevareleverandørerne, som også i en kort periode var repræsenteret i selskabets bestyrelse.

For fire år siden, i efteråret 2015, var Shobr endnu ikke åbnet. Til gengæld var det et af de allervarmeste samtaleemner i branchen.

Frustrerede leverandører, på jagt efter alternative salgskanaler til de stadig færre og stærkere dagligvarekæder, havde fundet en samarbejdspartner i Lars Munch Johansen.

E-handelspionereren og multiiværksætteren, der tidligere havde været med til at starte modeportalen Boozt efter stort set samme model: En fælles markedsplads udelukkende for mærkevarer, hvor der var plads til leverandørernes fulde sortiment.

Som stifter af og medejer i selskabet bag talte Lars Munch Johansen Shobr op før en forsinket premiere i juni 2016.

– Shobr bliver kæmpestor. Der er ingen tvivl om, at hele Shobr-konceptet kan blive rigtig, rigtig stort, sagde han her i bladet i efteråret 2015 - og talte om ”en klar strategi med meget klare mål om, hvor stort det skal være”.

Få måneder efter premieren satte han tal på i et nyt interview i Dansk Handelsblad: Shobr ville omsætte for to mia. kr. i 2020 - altså til næste år.

Konkurs, Tyskland og Kina

Bølgerne gik lidt højt i branchen i den periode, da ideen om mærkevareleverandørernes forsøg på at handle direkte med forbrugerne blev lanceret - udenom deres storkunder i dagligvarehandelen.

Men i den korte levetid, Shobr fik her i landet - reelt ikke mere end godt et års tid - slog kapitalen ikke til.

Det forhindrede dog ikke en strøm af udmeldinger om en international ekspansion.

Kina var et af de markeder, der var i spil - og ser stadig ud til at være det, men nu i et nyt regi.

I London findes åbenbart et firma ved navn Brandhouse - som ikke skal forveksles med det danske reklamebureau med samme navn - der har Shobr-bagmand Lars Munch Johansen som ”president and co-founder”.

”We love connecting the fast growing Asian markets, especially China, with great companies and products from around the globe”, hedder det på selskabets web.

Frit oversat: ”Vi elsker at forbinde de hurtigt voksende markeder i Asien, især Kina, med store virksomheder og produkter fra hele verden”.

Shobr som grænsehandler

Tilbage i tiden - og tilbage til Shobr i Danmark - blev der i 2016 og 2017 skiftet ud i både ledelse og bestyrelse, og Shobr nåede at flytte til det nye grønttorv, Copenhagen Markets ved Høje Taastrup, før selskabet bag røg til tvangsopløsning i august 2017, fordi det ikke afleverede regnskab for 2016.

Alligevel kørte Shobr videre i nogen tid, før man i september samme år rykkede syd for den dansk-tyske grænse via selskabet ShopAll24 Germany Gmbh i Flensborg.

I dag findes der stadig en e-grænsebutik under Shobr-navnet. Den opererer ud fra Harrislee i det nordlige Tyskland med webbutikker på dansk og på norsk.

Dansk Handelsblad har kontaktet Shobr-stifter Lars Munch Johansen i London for at spørge om, hvordan det går, og han har lovet at fortælle nyt - men først midt i oktober.

Opdateret 10. nov 2020